Tytuł pozycji:
Szczelność komory spalania silnika o zapłonie samoczynnym podczas rozruchu i nagrzewania
Przedstawiono wyniki badań ilości spalin przedostających się do skrzyni korbowej silnika o ZS podczas jego rozruchu i nagrzewania oraz model analityczny przepływu gazów. Badania przeprowadzono w różnych temperaturach otoczenia, przy zmiennych wartościach prędkości obrotowej silnika. Celem badań jest ocena ilości gazów przedostających się do skrzyni korbowej i ich wpływu na rozruch silnika oraz znalezienie korelacji pomiędzy zużyciem tulei cylindrowych w czasie zimnych rozruchów, a ilością gazów przedostających się do skrzyni korbowej silnika. Na przebieg wymienionych procesów znaczący wpływ mają charakterystyki temperaturowe materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych, dla których istotny jest wzrost ich lepkości w obniżonych temperaturach otoczenia.
The paper presents the test results of blow-by gases of the diesel engine under its starting and warming-up condittions and blow-by analitycal model as well. The researches were conducted under different ambient temperatures and various engine crankshaft rotational speed. The aim of the quantity of blow-by gases, their influence on engine starting and also to find the correlation between the cylinder wear under cold starting and the blow-by process. On the course of these processes important influence have the temperature characteristics of construction and exploitation materials for those the main factor is their viscosity increase at lowered ambient temperatures.