Tytuł pozycji:
Wpływ czasu eksploatacji i przebiegu samochodów na poziom emisji zanieczyszczeń gazowych
Zbadano wpływ czasu i przebiegu samochodów osobowych na skuteczność działania stosowanych w nich reaktorów katalitycznych. Przeanalizowano przebiegi zmian stężenia: CO, CO2, CH i O2 w spalinach emitowanych z samochodów. Stwierdzono, że emisja tych zanieczyszczeń do atmosfery, z samochodów wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym, nie przekracza wartości dopuszczalnych przez długi okres czasu ich eksploatacji. Wykazano, że reaktory katalityczne stosowane w pojazdach zachowują sprawność funkcyjną nawet po 14 latach eksploatacji i przejechaniu przez samochody 250000 km.
Impact of the operation time and mileage of the passenger vehicles on the efficiency of the catalytic reactors implemented in them was analysed. Changes of CO, CO2, CH and O2 concentrations in the exhaust gases emitted from cars were analysed. It was stated that the emissions of these pollutants to the atmosphere from the spark ignition engines did not exceed the permissible values over a long time of their operation. Furthermore it was proved that the catalytic reactors applied in motor vehicles maintain their functional efficiency even after 14 years of operation and the covered mileage of 250000 km.