Tytuł pozycji:
Model symulacyjny ruchu i dynamiki samochodu dwuosiowego, wykorzystywany w symulatorze
Artykuł przedstawia model ruchu pojazdu dwuosiowego, służący do symulacji w czasie rzeczywistym na komputerze osobistym klasy PC. Założono, że ruch pojazdu odbywa się po idealnie równej, poziomej nawierzchni drogi. Bryła nadwozia oraz koła jezdne traktowane są jako ciała sztywne. Pominięto postępowe drgania pionowe nadwozia i kół oraz drgania kątowe nadwozia. Zmiany reakcji normalnych uwzględniają quasistatyczne oddziaływanie sił i momentów działających na nadwozie pojazdu, Uwzględniono podatność układu kierowniczego oraz nieliniowe charakterystyki współpracy koła z nawierzchnią drogi.
The paper presents a model derived for real time simulation on PC-type computer. The following assumptions have been done: ideally even, horizontal road surface, no vertical, pitch and roll vibrations of the body as well unsprung masses. The normal reactions of the road are described in quasistatic way. Compliances of steering system as well as non-linear tyre shear forces characteristics are also taken into account.