Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zastosowanie metody AHP w zadaniu oceny wyników doboru parametrów regulacyjnych silnika o zapłonie samoczynnym

Tytuł:
Zastosowanie metody AHP w zadaniu oceny wyników doboru parametrów regulacyjnych silnika o zapłonie samoczynnym
Autorzy:
Brzozowski, K.
Nowakowski, J.
Data publikacji:
2015
Słowa kluczowe:
emisja związków szkodliwych
silnik
sterowanie
skuteczność
emission of harmful compounds
engine
control
evaluation
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W pracy zaproponowano zastosowanie metody analitycznego procesu hierarchicznego (AHP) do oceny skuteczności sterowania parametrami regulacyjnymi silnika. Ocena ta obejmuje trzy podstawowe kryteria: środowiskowe, użytkowe oraz trwałościowe. Kryterium środowiskowe dotyczy poziomu emisyjności związków szkodliwych spalin, w ramach którego wyróżniono cztery podkryteria. Kryterium użytkowe obejmuje ocenę skuteczności sterowania parametrami regulacyjnymi w odniesieniu do uzyskiwanej sprawności cieplnej. Z kolei kryterium trwałościowe związane jest z uzyskiwanym wartościami maksymalnego ciśnienia i temperatury obiegu. W pracy przeprowadzono ocenę kilku zestawów parametrów regulacyjnych uzyskanych na drodze obliczeń numerycznych. Obliczenia te obejmowały rozwiązanie zadania minimalizacji emisji tlenków azotu w kilku punktach pracy silnika, przy narzuconych ograniczeniach na parametry użytkowe i emisję pozostałych związków szkodliwych spalin.
In the work, the analytical hierarchy process method was applied, in order to evaluate the effectiveness of steering process in respect of engine control parameters. The evaluation was made according to three basic criteria: environment, usability and durability. The criterion of environment describes the level of engine exhaust emission and can be divided into four sub-criteria. The criterion of usability is used for evaluation of solution tasks of choosing control parameters, according to thermal efficiency. The last criterion of durability takes into account maximum pressure and maximum temperature of the working cycle. The work presents an evaluation of a few sets of engine control parameters, which were obtained as a result of numerical calculations. The numerical calculation included solving a problem of minimization of nitrogen oxides emission, in a few discrete working points of engine, taking into account restrictions for emission level of other pollutants and values of utility parameters.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies