Tytuł pozycji:
Zaplecze organizacyjno-techniczne portów morskich w Polsce do obsługi morskich statków wycieczkowych
W świecie turystyka morska kojarzona jest głównie z rejsami na statkach wycieczkowych. Liderem na rynku są Stany Zjednoczone, gdzie przemysł ten generuje rocznie ponad 40 mld dolarów tworząc 400 tys. miejsc pracy [4]. Podczas, gdy w krajach Unii Europejskiej zaledwie 3% całkowitej liczby przewożonych pasażerów stanowią turyści na statkach wycieczkowych [2]. W Regionie Morza Bałtyckiego przewozy pasażerskie na statkach wycieczkowych stanowią 10,2% udziału w rynku UE [2]. W Polsce od kilku lat zauważalny jest spadek liczby wycieczkowców zawijających do portów morskich. Powodem tej sytuacji są m.in.: niesprzyjające uwarunkowania klimatyczne, peryferyjne usytuowanie portów względem morskich szlaków turystycznych, niedostateczna współpraca władz samorządowych z zarządami portów i otoczeniem gospodarczym oraz brak infrastruktury terminali dedykowanych obsłudze statków wycieczkowych. Celem niniejszego artykułu jest ocena stanu infrastruktury portowej i supraportowej morskich portów w Polsce do obsługi statków wycieczkowych oraz zamierzeń inwestycyjnych planowanych przez zarządy portów. W pracy zaprezentowano wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w zarządach portów oraz dokonano przeglądu realizowanych i planowanych inwestycji, mających wpływ na podniesienie atrakcyjności i konkurencyjności morskich portów w Polsce na rynku cruising’owym w Regionie Morza Bałtyckiego.
In the world, maritime tourism is mainly associated with cruises on cruise ships. The United States of America are the market leader, where the cruise line industry generates more than $40 billion per year and creates 350,000 jobs. While in the European Union countries, tourists on cruise ships represent only 3% of the total number of passengers carried. In the Baltic Sea region, carriage of passengers on cruise ships take 10,2% share of the EU market. In Poland, it has been registered a noticeable decline in the number of cruise ships calling at polish seaports for several years. The reasons of this phenomenon are i.e.: unfavorable weather climate conditions, a peripheral location of polish seaports in relation to major cruising routes, unsatisfactory cooperation between local and regional authorities, the boards of the seaports and private companies and the lack of the infrastructure of dedicated terminals to handle cruise ships. The purpose of this article is assessment of the state of the port and supra-port infrastructure of the seaports in Poland to handle of cruise ships and also investment objectives planned by the managements of seaports. There have also been showed the results of surveys made in the ports. In addition, the ongoing and planned investments, having an impact on raising of the attractiveness and competitiveness of the seaports in Poland on the cruise ship market of the Baltic Sea, have also been analyzed.