Tytuł pozycji:
Budowa tunelu pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą na drodze S7
Do niedawna w Polsce, w odróżnieniu od innych rozwiniętych krajów świata, podczas budowy dróg i autostrad niechętnie korzystano z tuneli. Tymczasem w dłuższej perspektywie tunele umiejętnie połączone z estakadami są rozwiązaniem tańszym, bezpieczniejszym i zmniejszającym negatywny wpływ transportu na środowisko. Zalety tego rozwiązania powodują, że aktualna sytuacja w Polsce tej gałęzi budownictwa zaczyna się zmieniać. Od pewnego czasu obserwujemy w kraju zwiększające się zainteresowanie budową tuneli. Niedawno rozpoczęto drążenie dwóch tuneli o długości 2 058 m każdy, pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą, na nowo budowanej drodze S7 prowadzącej z Krakowa w kierunku Zakopanego. Tunele te o dużej szerokości, wynoszącej w wyłomie prawie 18 m, rozdzielał będzie filar o szerokości 14 m. W artykule opisano warunki geologiczno-górnicze, jakie wystąpią podczas drążenia tych tuneli, omówiono metody ich drążenia, rodzaje stosowanej obudowy: wyprzedzającej, wstępnej, ostatecznej oraz wykonywane pomiary i badania. Ponieważ drążenie wykonywane jest we fliszu karpackim, omówiono również klasyfikacje fliszowego masywu skalnego, pomocne przy projektowaniu tych tuneli oraz ocenie doboru obudowy.
Until recently in Poland, unlike in other developed countries of the world, tunnels were reluctantly used during the construction of roads and motorways. Whereas in the long run, tunnels skillfully combined with flyovers, are a solution that is cheaper, safer and reduces the negative impact of transport on the environment. The advantages of this solution mean that the current situation in Poland in this branch of construction industry is beginning to change. For some time now we have been witnessing a growing interest in the construction of tunnels. Recently two tunnels of 2,058 m each were started to be drilled between Naprawa and Skomielna Biała, on the newly built S7 road, leading from Krakow towards Zakopane. These tunnels, with a large width, reaching almost 18 m in the breakthrough, will be separated by a 14 m wide pillar. The article describes geological and mining conditions that will occur during the drilling of these tunnels, discusses the methods of their drilling, types of the support used: pre-drilling, preliminary, an final ones, as well as the executed measurements and research. Since drilling is carried out in the Carpathian Flysch, the article also discussed the classification of the flysch rock mass, helpful in designing of these tunnels and assessing of the support’s selection.
Opracowanie ze środków MNiSW w ramach umowy 812/P-DUN/2016 na działalność upowszechniającą naukę (zadania 2017).