Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Postawy konsumentów wobec autentyczności produktów żywnościowych

Tytuł:
Postawy konsumentów wobec autentyczności produktów żywnościowych
Autorzy:
Kowalska, M.
Data publikacji:
2017
Słowa kluczowe:
konsument
autentyczność żywności
oszustwa żywnościowe
fałszowanie żywności
consumer
food authenticity
food fraud
adulteration
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Łańcuch dostaw żywności jest coraz bardziej podatny na zagrożenia wprowadzane celowo, w tym oszustwa żywnościowe i akty terroryzmu żywnościowego. W odpowiedzi na tę sytuację, przepisy prawa i rozwiązania systemowe stosowane w branży spożywczej coraz częściej służą ochronie i obronie łańcucha żywnościowego. Sytuacja rosnącej podatności łańcucha dostaw żywności na zagrożenia nieprzypadkowe stwarza producentom nowe możliwości w walce z konkurencją. Mogą oni wyróżniać swoje produkty od innych autentycznością, dzięki czemu umocni się ich pozycja konkurencyjna, a wynik ekonomiczny wzrośnie. Warunkiem sukcesu jest jednak pewien poziom świadomości i wiedzy konsumentów na temat fałszowania żywności i jej autentyczności. We wrześniu 2016 r. przeprowadzono anonimowe badanie ankietowe z obszaru autentyczności żywności wśród 103 pracowników Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (UMCS) w Lublinie, nienauczycieli. Dla większości ankietowanych osób autentyczny produkt spożywczy to przede wszystkim produkt, którego wykaz składników umieszczony na opakowaniu lub etykiecie jest zgodny z prawdą. Ponad 90% uczestniczących w badaniu pracowników jest skłonnych zapłacić więcej za autentyczny produkt spożywczy, przy czym najczęściej deklarują oni, iż są w stanie zwiększyć swoje wydatki na żywność tylko o 10-20%, jeśli w koszyku znalazłyby się autentyczne produkty spożywcze. Połowa respondentów uzależnia swój poziom zaufania do autentyczności produktu spożywczego znajdującego się na rynku od miejsca zakupu i 40% respondentów uzależnia to zaufanie od marki produktu. Celem artykułu jest przedstawienie i analiza wyników własnych badań empirycznych w zakresie wiedzy i postawy konsumentów wobec żywności autentycznej na tle teoretycznych rozważań na temat zagadnienia autentyczności żywności prowadzonych z ekonomicznego punktu widzenia. Do realizacji postawionego celu wykorzystano dwie metody badawcze: krytyczny przegląd literatury i badanie ankietowe o charakterze wstępnym.
Food supply chain is more and more vulnerable to fraud and terrorist attacks. Responding to such a situation, there are legal provisions and industry standards developed to serve food defense. Food business operators can see emerging opportunities to compete successfully. Food producers can distinguish their products with authenticity. Consumers’ awareness and knowledge in the field of food fraud and authenticity of food is a condition for success. The survey regarding food authenticity issue was conducted among 103 consumers, the administration employees of Maria Curie-Skłodowska University (UMCS) in Lublin, Poland in September 2016. Most of the respondents perceive an authentic food product as a product with accurate list of ingredients. More than 90% of the surveyed consumers are willing to pay a margin for food authenticity but most often they are willing to increase their food expenditures only by 10-20% (if authentic food products take place in their shopping baskets). 40-50% of the surveyed consumers make their level of trust in the authenticity of offered food conditional on the point of purchase, and/or on the brand. The aim of the article is to present, analyze and discuss the results of own survey conducted among consumers on their knowledge and attitude towards authentic food products in the background of reflection about the concept of food authenticity. The analysis is based on a critical literature review and own empirical survey conducted among the administration employees of UMCS.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies