Tytuł pozycji:
Możliwość wykorzystania specyficznych mechanizmów uczenia maszynowego w nauczaniu człowieka
Celem artykułu jest opis automatycznego schematu budowy wiedzy, który możnawykorzystać również w modelowaniu procesów nauczania i uczenia się ludzi. Działanie opisywanej metodologii zilustrowano dwoma, w odpowiedni sposób dobranymi przykładami. Pierwszy dotyczy wykorzystania proponowanej metody w budowie hierarchicznej struktury pojęć wizyjnego systemu sterowania ruchem pojazdu mechanicznego. Drugi przykład ilustruje możliwości rozbudowy tej struktury o kolejne złożone, abstrakcyjne pojęcia.Opisywany schematbudowy wiedzy, poprzez obserwacje relacji pomiędzy obiektamiw otoczeniu,wyszukuje najistotniejsze powiązania, tworząc pewne wzorce traktowane dalej jako nowe klasy obiektów. W artykule pokazano, że analogiczne działania są dokonywane w procesach uczenia się człowieka. Artykuł wymienia spodziewane korzyści jakie mogą płynąć z wykorzystania wprowadzonej metodologii. Wśród nich wymienia się możliwość opracowania efektywnych heurystycznych algorytmów poszukiwania struktury pojęć, działających na wzór procesów przebiegających w umyśle człowieka. Sygnalizowana jest też możliwość wykorzystania automatycznego schematu budowy wiedzy w pedagogice i psychiatrii.
The main goal of the article is a description of a scheme of knowledge building and machine learning which may be used in processes of human learning as well.The presented methodology is illustrated by two examples. The first one deals with problems of knowledge structure building in an autonomic vehicle control system. The second shows the possibility to build a more abstract, complex structure of concepts. In the presented methodology, the automatic system observes relationships between objects in the given environment and tries to create some kind of relation pattern.In simple terms, the pattern defines a new concept. The article shows that analogous processes concerna human learningactivity. The paper points to expected advantages connected with the method usage. They are involved with apredictable improvementof the heuristic method ofconcept structure building. On the other hand, the presented methodology may be applied in pedagogy and psychiatry.