Tytuł pozycji:
Analiza nośności eksploatacyjnej kolejowego obiektu inżynieryjnego
W ostatnim czasie decyzją Komisji Europejskiej przyznano Polsce znaczne fundusze na przedsięwzięcia infrastrukturalne realizowane w latach 2015-2020. W znacznej części środki te zostaną przeznaczone na projekty rewitalizacji i modernizacji istniejących linii kolejowych. Przyczyniło się to również do nowelizacji przepisów techniczno-budowlanych, w tym doprecyzowania zasad oceny nośności istniejących obiektów inżynieryjnych. Co z kolei ułatwia stwierdzenie potrzeby remontu, przebudowy lub wymiany konstrukcji. W referacie omówiono zagadnienia oceny nośności przykładowego obiektu kolejowego oraz współczesny stan prawny dotyczący tej problematyki. Odniesiono się do sposobów oszacowania stanu technicznego konstrukcji i kwestii obliczeniowych. Scharakteryzowano, wymagane przepisami, modele kolejowych obciążeń eksploatacyjnych i projektowych stosowane w ocenie istniejących kolejowych obiektów inżynieryjnych. Opisano metodologię i sposób analizy przykładowego wiaduktu kolejowego o konstrukcji żelbetowej ramowej. Przedstawiono wybrane wyniki obliczeń oraz wnioski i spostrzeżenia wynikające z przeprowadzonych ocen nośności eksploatacyjnej obiektu.
Recently the European Commission has granted substantial funding to Poland for the infrastructural projects to be implemented in the years 2015-2020. In vast part the funds will be used for revitalization and modernization of existing railways. The decision has also led to the amendment of technical and construction regulations, which includes detailed specification of the principles of assessing the load capacity of existing engineering structures. This in turn has facilitated the ability to determine whether a given structure requires repairs, modifications or replacement. The paper discusses the issue of assessment of load capacity of an exemplary railway viaduct as well as the associated current legal status. It addresses the methods of assessing the technical condition of a structure as well as the calculation-related issues. It describes the models of service and design loads, required by the regulations, which are used while assessing the existing railway engineering structures. The paper also describes the methodology and the ways of analyzing an exemplary railway viaduct with a reinforced concrete frame structure. Selected results of calculations as well as the observations resulting from the conducted assessment of the facility’s load capacity are presented in the paper.