Tytuł pozycji:
Probabilistyczne metody badania własności dynamicznych układu pojazd szynowy - tor
Praca dotyczy zagadnień związanych z dynamiką pojazdów szynowych oraz metod ich badania. Głównym przedmiotem przeprowadzonych badań są właściwości dynamiczne pojazdu szynowego związane z bezpieczeństwem jazdy. Odpowiedzi dynamiczne pojazdu na nierówności toru otrzymano za pomocą symulacji numerycznych w oparciu o model matematyczny układu mechanicznego pojazd szynowy – tor. Zastosowany model uwzględnia stan utrzymania toru opisany przez jego nierówności geometryczne o losowym charakterze. Opracowane metody probabilistyczne wykorzystują matematyczny aparat analizy widmowej i statystycznej w celu badania związku między nierównościami geometrycznymi toru jako wymuszeniami kinematycznymi, a odpowiedziami dynamicznymi układu, głównie w postaci współczynnika bezpieczeństwa przeciw wykolejeniu Y/Q .
The present work concerns problems related to dynamics of a railway vehicle and the methods of their investigation. The main subject of the reported research is the dynamical properties of a railway vehicle related to running safety. The dynamic responses to track irregularities have been obtained with numerical simulations based on a mathematical model of the railway vehicle track system. The applied model accounts for the track quality described by the track geometrical irregularities of random character. The developed probabilistic methods use the mathematical formalism of the spectral and statistical analysis in order to investigate the relation between the track geometrical irregularities acting as kinematic excitations and the resulting dynamic responses, mainly, the derailment coefficient Y/Q .