Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Wypalenie akademickie. Właściwości psychometryczne polskiej wersji Oldenburskiego Kwestionariusza Wypalenia – wersja dla studentów (OLBI-S). Badania wstępne

Tytuł:
Wypalenie akademickie. Właściwości psychometryczne polskiej wersji Oldenburskiego Kwestionariusza Wypalenia – wersja dla studentów (OLBI-S). Badania wstępne
Academic burnout. Psychometric properties of the Polish version of the Oldenburg Burnout Inventory – student version (OLBI-S). Preliminary research
Autorzy:
Strzelecki Dominik D.
Tematy:
Oldenburski Kwestionariusz Wypalenia
student
wypalenie akademickie
wypalenie zawodowe
Oldenburg Burnout Inventory
burnout
academic burnout
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zjawisko wypalenia akademickiego staje się coraz bardziej zauważalne i przyciąga wzmożone zainteresowanie badaczy na całym świecie. Pomimo rosnącej liczby rozpraw poświęconych temu problemowi niewiele uwagi zwrócono na kwestię rozwijania narzędzi pomiarowych do oceny wypalenia akademickiego, zwłaszcza na gruncie polskim. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wy-ników badań pilotażowych (wstępnych) polskiej adaptacji Oldenburskiego Kwestionariusza Wypalenia w wersji dla studentów (OLBI-S). Badanie obejmowało 204 uczestników (M = 20,8; SD = 21,00). Wyniki wstępnych prac nad polską wersją OLBI-S, przedstawione w artykule, wskazują, że narzędzie to spełnia podstawo- we kryteria psychometryczne dla badań naukowych. Obie podskale wykazują za- dowalające wskaźniki rzetelności (wyczerpanie: α = 0,83; brak zaangażowania: α = 0,77). Trafność została potwierdzona poprzez korelacje wyników OLBI-S z innym narzędziem do pomiaru wypalenia oraz kwestionariuszem do badania zaangażowania w działania znaczące.

The phenomenon of academic burnout is becoming increasingly noticeable and is attracting increased interest from researchers worldwide. It is noteworthy that despite the growing number of studies on this problem among students, little attention has so far been paid to the development of measurement tools to assess this phenomenon, especially on the Polish ground. The aim of this article is to present the results of a pilot (preliminary) study of the Polish adaptation of the Oldenburg Burnout Questionnaire in the version for students (OLBI-S). The study included 204 participants (M = 20.8; SD = 21.00). The results of preliminary research on the Polish version of the OLBI-S, presented in the article, indicate that the tool meets the basic psychometric criteria for scientific research. Both subscales show satisfactory reliability indices (exhaustion: α = 0.83; disengagement: α = 0.77). Relevance was confirmed by correlations of OLBI-S scores with another tool to measure burnout and a questionnaire to measure engagement in meaningful activities.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies