Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

DONÁTORSKÉ SCÉNY V KOSTOLE SV. JURAJA V KOSTOĽANOCH POD TRIBEČOM

Tytuł:
DONÁTORSKÉ SCÉNY V KOSTOLE SV. JURAJA V KOSTOĽANOCH POD TRIBEČOM
Donor scenes in the Church of St. George in Kostoľany pod Tribečom
Autorzy:
Vančo Martin
Tematy:
KOSTOĽANY POD TRIBEČOM
WALL PAINTINGS
DONORS
MACEDONIAN RENAISSANCE
POZNAN NOBLEMAN FAMILY
ST. ADALBERT
Język:
słowacki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wall paintings in the Church of St. George in Kostoľany pod Tribečom discovered 60 years ago, belong to the oldest early medieval frescoes preserved on the contemporary territory of Slovakia dated from the middle of 11th until 12th centuries. Just Josef Krása and Ján Bakoš interpreted the lower part of frescoes in the context of Christology iconography primarily devoted to the Nativity of Jesus Christ. Only two registers of frescoes situated next to the triumphal arc of presbytery have not been correctly interpreted yet. This study is devoted to analysing especially those parts of the frescoes which have to be associated with Donor iconography. On the nave‘s south wall is a profane scene with the depicted prince of Poznan family with his two sons. The church founders, accompanied by St. George, offer a model of the church to Jesus Christ. On the north part of the nave, there is a religious scene depicting probably an anonymous abbot of Zobor Monastery accompanied by St. Adalbert praying before sitting Holy Mother with child Jesus on her knees. This scene was created on the occasion of the donation of a church by the Poznan nobleman family to St. Hippolytus Monastery. The author of the study puts the origin of frescoes into the context of historical events nearly linked with activities of Benedictine monks who came from the monastery of St. Boniface and Alexis on Aventine Hill in Rome, arrived in Central Europe together with St. Adalbert in 992. Frescoes could be made after St. Adalbert’s martyr death and before his canonisation in 999.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies