Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

TANEČNÝ ŽÁNER A KLAVÍRNA HUDBA NA SLOVENSKU V DRUHEJ POLOVICI 19. STOROČIA

Tytuł:
TANEČNÝ ŽÁNER A KLAVÍRNA HUDBA NA SLOVENSKU V DRUHEJ POLOVICI 19. STOROČIA
Dance genre and piano music in Slovakia in the second half of the 19th century
Autorzy:
Jana Lengová
Tematy:
SLOVAKIA
19TH CENTURY
PIANO MUSIC
QUADRILLE
MAZURKA
CZARDAS
WALTZ
POLKA
AESTHETIC AUTONOMY
Język:
słowacki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The dance phenomenon was one of the sources of inspiration for piano composers active in Slovakia in the second half of the 19th century. The dance forms were composed with both utilitarian and aesthetic function, or there could be a fluent transition between those two poles. The dance genre was associated with salon music and with the employment of technical virtuosity. Among the favourite dances in society, the quadrille, mazurka, czardas, waltz and polka were particularly loved. The so-called Slovak quadrille was a speciality composed especially in the 1850s – 1870s, using Slovak folk songs. The dance genre evoked a response from such composers as Jozef Rizner, Ján Egry, Emil Kovárcz, Leopold Dušinský, Maximilián Hudec, Ján Levoslav Bella, Štefan Fajnor, Ignác Boldiš, and many others. The paper examines the range of representation of individual dance forms and their musical style characterisation, as well as the relationship between functionality and autonomy in this work.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies