Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„Doktor Faustus” – muzyka, metafizyka i mistyka liczb

Tytuł:
„Doktor Faustus” – muzyka, metafizyka i mistyka liczb
“DOKTOR FAUSTUS” – MUSIC, METHAPHYSICS AND NUMBER MYSTICISM
Autorzy:
Tomasz Gorny
Tematy:
THOMAS MANN
THOMAS MANN’S “DOKTOR FAUSTUS”
GOLDEN RATIO
JEAN-YVES MASSON’S HYPOTHESIS
ALBRECHT DÜRER’S „MELENCOLIA 1”
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The first part of the article presents the tradition in which music is linked with metaphysics and the numerical model of understanding the world, as well as discusses the issues connected to number symbolism and to gematria. Subsequent to that, the paper refers to the way Adrian Leverkühn, Thomas Mann’s portagonist, composed his works. At this point the author formulates a hypothesis, the core of which is a relationship, also crucial for dodecaphony, of a magic square rules with the square from Albrecht Dürer’s Melencolia 1. Such relationship is held due to the use of number counterparts of a musical figure, namely haetera esmeralda. The final part of the paper contains remarks on the meanings of Roman numerals used in chapter numbers as well as considerations on the novel’s structure. Developing Jean-Yves Masson’s hypothesis, the author formulates a view about a possibility of using golden ratio in the narration of Doktor Faustus.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies