Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Research Information Management in the Context of Open Science

Tytuł:
Research Information Management in the Context of Open Science
Zarządzanie informacją o nauce w kontekście otwartej nauki
Autorzy:
Materska Katarzyna
Data publikacji:
2019-06-06
Tematy:
Current research information system (CRIS)
Open Science
Research information
Research information management
Scholarly communication
Informacja o nauce
Komunikacja naukowa
Otwarta nauka
Zarządzanie informacją o nauce
Język:
angielski
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
PURPOSE/THESIS: The aim of this paper is to discuss the mutual relationship between open science and theory and practice in RIM (Research Information Management), especially apparent in CRISs (Current Research Information Systems), with an emphasis on the context of research assessment requirements, open science policies and CRIS interoperability. APPROACH/METHODS: The study has been based on the critical review of the newest literature (2015–2019) presenting international studies of chosen aspects. Institution-centric and researcher-centric approaches has been presented. RESULTS AND CONCLUSIONS: The emerging new ecosystem of open science changes the way research is done and modifies the monitoring and evaluating of it. CRIS must take into account the new trans­formation processes and research evaluation measures. This allows more transparency and more interaction with the individual researcher, as well as with the institutional, national and international stakeholders. Full interoperability and open standards are desired to improve the discoverability and reusability of research outputs and metadata for different purposes. ORIGINALITY/VALUE: The study shows the significance of new tendencies in RIM/CRIS for researchers and research-performing organizations at institutional, national and international level.

CEL/TEZA: Celem artykułu jest omówienie wzajemnych relacji między otwartą nauką a teorią i praktyką zarządzania informacją o nauce, szczególnie widoczną w systemach typu CRIS (Current Research Information System), ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu wymagań oceny w nauce, polityki open science oraz interoperacyjności systemów CRIS. KONCEPCJA/METODY BADAŃ: Temat został opisany z wykorzystaniem krytycznego przeglądu naj­nowszej literatury (2015–2019) prezentującej badania międzynarodowe w wybranych aspektach. Przedstawiono podejścia skoncentrowane na instytucjach i naukowcach. WYNIKI I WNIOSKI: Wyłaniający się nowy ekosystem otwartej nauki zmienia sposób prowadzenia badań i modyfikuje sposób ich monitorowania i oceny. CRIS musi uwzględniać nowe procesy transformacji i miary oceny badań. Oznacza to większą przejrzystość i większą interakcję z indywidualnym bada­czem, interesariuszami instytucjonalnymi, krajowymi i międzynarodowymi. Pełna interoperacyjność i otwarte standardy są pożądane, aby poprawić wykrywalność i możliwość ponownego wykorzystania wyników badań i metadanych do różnych celów. ORYGINALNOŚĆ/WARTOŚĆ POZNAWCZA: Pokazanie znaczenia nowych tendencji w zarządzaniu infor­macją o nauce w systemach CRIS dla naukowców i organizacji prowadzących badania na poziomie instytucjonalnym, krajowym i międzynarodowym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies