Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Kilka refleksji na temat kompetencji Komisji Nadzoru Finansowego do wydania Zasad Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych

Tytuł:
Kilka refleksji na temat kompetencji Komisji Nadzoru Finansowego do wydania Zasad Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych
Remarks on the authorization of the Polish Financial Supervision Commission to issue „Corporate Governance Rules for the supervised entites”
Autorzy:
Michał Romanowski
Anne-Marie Weber-Elżanowska
Tematy:
Zasady Ładu Korporacyjnego
Komisja Nadzoru Finansowego
prawo miękkie (soft law)
zasada legalizmu
zasada praworządności
Corporate Governance Rules
Polish Financial Supervision Commission
soft-law
the rule of legalism
the rule of law
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W 2014 roku Komisja Nadzoru Finansowego przyjęła dokument pod nazwą „Zasady Ładu Korporacyjnego”. Dokument ten dotyczy rekomendowanego przez Komisję ułożenia wewnętrznych stosunków korporacyjnych w podmiotach nadzorowanych przez KNF. Mimo iż pozornie Zasady Ładu Korporacyjnego mają charakter tzw. miękkiego prawa (soft law), to z uwagi na faktyczne uprawnienia Komisji, ich nieprzestrzeganie wiąże się z ryzykiem dotkliwych sankcji o charakterze faktycznym (np. niższa ocena BiON). Z systemowego punktu widzenia oznacza to niedopuszczalne poszerzenie kompetencji organu administracji publicznej o kreowanie norm prawnych o charakterze abstrakcyjnym i generalnym, co narusza zasadę legalizmu oraz praworządności.

In 2014 Polish Financial Supervision Commission (Komisja Nadzoru Finansowego) adopted the „Corporate Governance Rules”. The document sets out the rules of internal corporate affairs in the supervised entities which are recommended by the Commission. Despite the fact that the “Corporate Governance Rules” seem to be a soft-law mechanism it has to be indicated that - because of the factual powers of the Commission – if the rules are not obeyed, it can implicate severe factual sanctions for a supervised entity (e.g. low so-called BiON scoring). Such situation has to be considered as an inacceptable widening of public authority powers to create legal rules which have abstract and general nature and therefore infringes the rule of legalism and the rule of law.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies