Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Propozycja aplikacji metody fenomenologiczno-hermeneutycznej w pedagogicznych badaniach rzeczywistości wychowawczej

Tytuł:
Propozycja aplikacji metody fenomenologiczno-hermeneutycznej w pedagogicznych badaniach rzeczywistości wychowawczej
Possibility of Application of the Phenomenological-Hermeneutic Method in Pedagogical Research of Upbringing Reality
Autorzy:
Sawicki Konrad
Tematy:
phenomenological-hermeneutic method
case study
conversation
Modified Method of Analysis of Phenomenological Data by Van Kaam
metoda fenomenologiczno-hermeneutyczna
studium przypadku
konwersacja
zmodyfikowana metoda analizy danych fenomenologicznych według Van Kaama
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The purpose of this paper is to show the possibility of application of the phenomenological-hermeneutic method in pedagogical research of upbringing reality. In the first part of the text the synthetic description of phenomenological and hermeneutic research procedure used in pedagogics was presented. Then, in the context of practical implementation of pedagogical research in the phenomenological-hermeneutic paradigm as the most general way of its application a case study method was proposed. The specificity of presented methodological orientation suggests the need for using adequate data processing techniques. Therefore use of Mdified method of Analysis of Phenomenological Data by Van Kaam was proposed. Description of this technique was preceded by a description of cenversation, understood not as a research technique, but as a way of organizing the data collection stage. In the last part of text opportunities and constraints resulting from the application of this method in pedagogical research were isolated.

Celem artykułu jest ukazanie możliwości zastosowania metody fenomenologiczno-hermeneutycznej w pedagogicznych badaniach rzeczywistości wychowawczej. W pierwszej części przedstawiono syntetyczny opis procedur fenomenologicznych i hermeneutycznych, stosowanych w pedagogice. Następnie, w kontekście praktycznej implementacji badań pedagogicznych w paradygmacie fenomenologiczno-hermeneutycznym, zaproponowano metodę studium przypadku jako najogólniejszy sposób aplikacji tegoż paradygmatu. Specyfika przedstawionej orientacji metodologicznej wskazuje na potrzebę zastosowania adekwatnych technik przetwarzania danych. Dlatego też zapropnowano Zmodyfikowaną Metodę Analizy Danych Fenomenologicznych Van Kaama. Charakterystykę tej techniki poprzedzono opisem konwersacji, rozumianej nie jako techniki badawczej, lecz jako sposobu uorganizowania zasobu danych. W ostatniej części artykułu wyodrębniono obszary zastosowań i wymogi płynące z implementacji tej metody w badaniach pedagogicznych.

Reviewed article

Artykuł recenzowany

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies