Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Pieśni ekstatycznej rozpaczy. Miłosz i kontrkultura

Tytuł:
Pieśni ekstatycznej rozpaczy. Miłosz i kontrkultura
SONGS OF ECSTATIC DESPAIR. MIŁOSZ AND COUNTERCULTURE
Autorzy:
Marcin Jaworski
Data publikacji:
2012-05-30
Tematy:
Czesław Miłosz
counterculture
engaged literature
Marxism
epiphany
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article discusses the relationship between American counterculture of the 1960s and Miłosz’s poetry created during that time in Berkeley. The poet observes the student revolt through the prism of his own experience with history, including his leftist sympathies. He is critical both of the naïve hippie postulates and Herbert Marcuse’s new version of Marxism. However, he treats counterculture as a symptomatic response to vital problems of the Western civilization of the second half of the twentieth century. He considers the infl uence of art on power, totalitarian as well as democratic. He sees the necessity of commitment, though he asks about its form and effects. Countercultural experiments coincide also with Miłosz’s own search for “a more capacious form” and with the epiphanies described in his poems

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies