Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zasobowe podejście do konkurencyjności MSP przetwórstwa żywnościowego w Wielkopolsce. Wyniki badań empirycznych

Tytuł:
Zasobowe podejście do konkurencyjności MSP przetwórstwa żywnościowego w Wielkopolsce. Wyniki badań empirycznych
The competitiveness of SME from food sector due to resource’s approach
Autorzy:
Małgorzata Gajowiak
Data publikacji:
2014-02-20
Tematy:
konkurencyjność
czynniki konkurencyjności
internacjonalizacja
competitiveness
factors of competitiveness
internationalization proces
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głównym celem artykułu jest wskazanie roli zasobów i umiejętności pracowników przedsiębiorstw w procesie zdobywania przewagi konkurencyjnej. Elementy te tworzą zbiór czynników endogenicznych, które, w odróżnieniu od czynników egzogenicznych, w najistotniejszym stopniu determinują szanse firmy na umiejętne działanie i przetrwanie w konkurencyjnym otoczeniu. W szczególności, w dobie globalnego turbokapitalizmu na znaczeniu w sferze gospodarowania nabierają nie tylko zasoby twarde, łatwo wyrażalne, ale również te o charakterze niematerialnym, a więc takie, które trudniej jest zoperacjonalizować. Artykuł ma charakter teoretyczno-empiryczny. W pierwszej jego części zaprezentowano krótki przegląd literatury odnośnie do zasobów przedsiębiorstwa, ich podziału i roli w procesie zdobywania przewagi konkurencyjnej. W drugiej zaś jego części przedstawiono wyniki badań nad MSP przetwórstwa żywnościowego z województwa wielkopolskiego przeprowadzonych w latach 2011–2012. Uzyskane wyniki wskazują, iż menedżerowi analizowanych firm podążają zgodnie z trendami współczesnego zarządzania i waloryzują miękkie czynniki wzrostu w procesie internacjonalizacji.

The main aim of the article is to identify the role of resources and skills of employees of enterprises in the process of gaining competitive advantage. These elements form a set of endogenous factors which, in contrast to exogenous factors, are the most important determinant affecting the chances of a company for successfully functioning and surviving in a competitive environment. In particular, in the time of global turbo-capitalism the bigger importance in the field of management become not only hard, easily expressible resources, but also those of an intangible nature, and therefore it is difficult to operationalize them. The paper is both theoretical and empirical in nature. The first part presents a brief review of the literature relating to corporate resources, their division and their role in the process of gaining a competitive advantage. In the second part of the paper are presented the results of survey on SMEs representing food sector in the Wielkopolska region carried out in 2011–2012. The results indicate that the manager of the analyzed companies follow in accordance with the trends of modern management and valuate soft growth factors in the process of internationalization.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies