Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Niewerbalne treści kulturoznawcze w podręczniku do nauki języka rosyjskiego w szkole podstawowej

Tytuł:
Niewerbalne treści kulturoznawcze w podręczniku do nauki języka rosyjskiego w szkole podstawowej
Non-verbal Cultural Content in a Russian Primary School Lan-guage Coursebook
Autorzy:
Sankowska Diana
Data publikacji:
2020-12-30
Tematy:
coursebook for learning a foreign language
Non-verbal content
Inter-cultural content
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Podręcznik do nauki języka obcego ma wpływać na kształcenie umiejętności językowych, ale i rozwój kompetencji interkulturowej. W celu zdiagnozowania obecności niewerbalnych treści podręcznikowych, dotyczących kultury rosyjskiej, w podręcznikach do nauki języka rosyjskiego przeprowadzono badanie. Jako metodę zastosowano analizę dokumentów. Materiał badawczy stanowiła seria podręczników „Всё просто!” kiero-wanych do uczniów klas VII–VIII oraz wyniki wcześniejszej analizy 100 prac plastycz-nych uczniów na temat Rosji i Rosjan (będącej przedmiotem rozważań innego artykułu). Szczególną uwagę zwrócono na obraz niewerbalny Rosji i Rosjan przedstawiony w serii podręczników, tj. fotografie, obrazki, rysunki, ilustracje oraz inne elementy wchodzące w skład szaty graficznej podręczników. Obraz Rosji i jej mieszkańców według uczniów rozpoczynających naukę języka rosyjskiego jest przeważnie stereotypowy, a wiedza na temat jej mieszkańców z reguły podstawowa. Okazuje się, że podręcznik, z którego korzy-stają uczniowie, może mieć decydujący wpływ na postrzeganie obcej kultury szczególnie w sytuacji, kiedy jest wiodącą pomocą dydaktyczną.

A coursebook for learning a foreign language influences the development of language skills, but also the development of intercultural competence. To diagnose the presence of non-verbal textbook content on Russian culture, a study was carried out using Russian language textbooks. Document analysis was used as a method. The research material was a series of textbooks Всё просто! addressed to students in grades VII–VIII and the results of a previous analysis of 100 works of art by students about Russia and Russians (discussed in another article). Particular attention was paid to the non-verbal image of Russia and Russians presented in the series of textbooks, i.e. photographs, pictures, drawings, illustrations and other elements included in the graphic design of the textbooks. The image of Russia and its inhabitants, according to students starting to learn Russian, is usually stereotypical and the knowledge about its inhabitants is usually basic. It turns out that the textbook used by students can have a decisive impact on the perception of a foreign culture, especially when it is the main teaching aid.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies