Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Edukacja dorosłych w drodze ku zrównoważonemu rozwojowi w kontekście wyzwań antropocenu

Tytuł:
Edukacja dorosłych w drodze ku zrównoważonemu rozwojowi w kontekście wyzwań antropocenu
Adult education on the way towards sustainable development in the context of the challenges of the Anthropocene
Autorzy:
Stopińska-Pająk Agnieszka
Data publikacji:
2024
Tematy:
adult education
Anthropocene
sustainable development
climate change
gender equality
edukacja dorosłych
antropocen
zrównoważony rozwój
zmiany klimatyczne
równość płci
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article addresses current issues regarding anthropocentric changes that we all struggle with. The considerations set out here aim to show that adult education cannot remain indifferent to these challenges and threats. Education, by participating in shaping awareness, competences, but also new practices of everyday life, in which care for the natural and social environment will be their main attribute, bears co-responsibility for their dissemination. Climate and environmental changes ultimately determine all other issues. The task of adult education is not only to raise awareness of threatening factors, but also to provide positive behaviour models and shape a sense of responsibility for our common space, both physical and social. Adult education should reveal mutual connections, recognising the need for joint actions and common care for the environment, building interpersonal relationships not only in the immediate, neighbourhood perspective, but also in the national, international and even global dimension. Adult education can also significantly contribute to the implementation of the sustainable development agenda and all 17 goals contained in European treaties.

Artykuł podejmuje aktualną problematykę dotyczącą zmian antropocentrycznych, z którymi borykamy się wszyscy. Rozważania mają na celu ukazanie, iż edukacja dorosłych nie może pozostać obojętna na te wyzwania i zagrożenia. Edukacja, partycypując w kształtowaniu świadomości, kompetencji, ale także nowych praktyk życia codziennego, w których troska o środowisko naturalne oraz społeczne, będzie stanowiła ich główny atrybut, ponosi współodpowiedzialność za ich upowszechnianie. Zmiany klimatyczne, środowiskowe warunkują bowiem wszelkie inne zagadnienia. Zadaniem edukacji dorosłych jest uświadamiać nie tylko zagrożenia, ale dostarczać pozytywnych wzorów zachowań, kształtować poczucie odpowiedzialności za wspólną przestrzeń, zarówno tę fizyczną, jak i społeczną. Unaoczniać wzajemne powiązania, dostrzeganie potrzeb wspólnych działań i wspólnej troski o środowisko, budowanie relacji międzyludzkich nie tylko w perspektywie najbliższej, sąsiedzkiej, ale w wymiarze krajowym, międzynarodowym czy wręcz globalnym. Edukacja dorosłych może też mieć znaczący udział w realizacji programu zrównoważonego rozwoju i to we wszystkich 17 celach zapisanych w traktatach europejskich.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies