Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

ROZWÓJ DUALNEGO SYSTEMU KSZTAŁCENIA W POLSKIEJ PRZESTRZENI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO

Tytuł:
ROZWÓJ DUALNEGO SYSTEMU KSZTAŁCENIA W POLSKIEJ PRZESTRZENI SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO
THE DEVELOPMENT OF A DUAL EDUCATION SYSTEM IN THE AREA OF VOCATIONAL SCHOOLS AND LABOUR MARKET IN POLAND
Autorzy:
Symela Krzysztof
Tematy:
dual education system
practical vocational training
vocational education
special economic zones
labour market
dualny system kształcenia
praktyczna nauka zawodu
kształcenie zawodowe
specjalne strefy ekonomiczne
rynek pracy
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The Renaissance of a dual education, mainly due to the employment problems of young ple, has become a global trend and a key tive of vocational education and training policy in the EU. The article presents the analysis of the legal and organizational conditions of the implementation of a dual education in Poland, consider­ing the European context, which encourages to a closer cooperation between tional education and employers. This is to lead to the situation in which the experience to be gained in the learning process is permanently linked to the real work environment. New organizational challenges will particularly appear in the model of a dual education which is financed from the educational subvention, mainly due to the lack of good practices to be disseminated thoroughly in the system of vocational education. Big chances for the development of a dual education system should be seen in the implementation of the projects in cooperation vocational schools and employers from special economic zones under the Operational Programme Knowledge Education Development (PO WER).

Renesans kształcenia dualnego, głównie za sprawą problemów zatrudnienia młodych osób, stał się trendem ogólnoświatowym oraz kluczowym celem polityki kształcenia zawodowego w UE. W artykule przedstawiono analizę prawnych i organizacyjnych uwarunkowań wdrażania kształcenia dualnego w Polsce z uwzględniłem kontekstu europejskiego, który zachęca do zacieśniania współpracy szkolnictwa zawodowego z pracodawcami. To zaś ma prowadzić tego, aby doświadczenie związane z procesem uczenia się było trwale powiązane z realnym środowiskiem pracy. Nowe wzywania organizacyjne szczególnie uwidocznią się w modelu kształcenia dualnego, które jest finansowany z subwencji oświatowej, bowiem nie dysponujemy jeszcze dobrymi praktykami do upowszechnia w całym systemie kształcenia zawodowego. Duże szanse rozwoju systemu kształcenia dualnego należy upatrywać w realizacji projektów we współpracy szkół zawodowych z pracodawcami specjalnych stref ekonomicznych w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies