Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Духовно-нравственная культура человека в информационном обществе

Tytuł:
Духовно-нравственная культура человека в информационном обществе
Spiritual culture of a person in information society
Autorzy:
Ирина Куликовская
Data publikacji:
2011
Tematy:
modern spiritual culture
personality, information society
information aggression
culture transformation
Język:
rosyjski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article reveals certain peculiarities of the developing future-oriented society and emphasizes the relevancy of the problem of spiritual development of a person ready to ensure his/her own personal, professional as well as state security in the information world. The author raises the issues of information aggression, information space full of both values and anti-values causing the danger of development of aggressive consumer ideology, total commercialization of culture and posing a threat both for a person and the state. The information society requires taking into account consciousness transformation process, i.e. the way people analyze problems, receive, communicate and generalize information and form their attitude to it. People’s world outlook, their life values and ideals, social and personal orientation as well as cultural and esthetic attitudes are considered to be the objects of information security in the spiritual sphere. The article also reveals the importance of the cultural dialogue (Russia — Poland) in the formation of a value-conscious attitude to information ensuring the development of a person’s spiritual culture. The author also determines the role of the information sources in structuring the worldview as a model of the surrounding world. The peculiarities of this worldview explain the uniqueness of the behavior as well as a value-oriented attitude to the world as a whole and the information in particular. The scientific novelty is proved by the revealed attitudes to the information: negative, selective, consumer, critical and value-oriented.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies