Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

W poszukiwaniu semantycznej niewinności. Muzyczne fantazmaty Pascala Quignarda

Tytuł:
W poszukiwaniu semantycznej niewinności. Muzyczne fantazmaty Pascala Quignarda
In Search of Semantic Innocence. The Musical Phantasms of Pascal Quignard
Autorzy:
Chęćka-Gotkowicz Anna
Data publikacji:
2012
Tematy:
philosophy of music
music
Pascal Quignard
prenatal audition
terror of sounds
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper presents the most significant musical themes stimulating the oeuvre of the French writer, Pascal Quignard, whose life and books remain in very close relation to music. Moreover, the paper discusses the connections between the arts in Quignardian works by analyzing the nature of what grows on the borders of music, language and image under such names as 1. the motif of the ineffable 2. the problem of the prenatal audition 3. the problem of musical temporality as a means of breaking the continuum of time and 4. the motif of the terror of sounds. The fourth expression is particularly shocking: Quignard associates music with suffering and accuses it of inflicting pain. It is not, however, the musical matter that is the object of Quignard’s heavy criticism. He refers to the mode of music’s existence in the world. Hence the question of how to conciliate the paradox of “hatred of music” with glorification of musical art simultaneously present in Quignard’s works.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies