Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozwój zawodowy a działania edukacyjne w refleksji andragogicznej

Tytuł:
Rozwój zawodowy a działania edukacyjne w refleksji andragogicznej
Professional development versus educational activities in the andragogical reflection
Autorzy:
Jolanta Wiśniewska
Data publikacji:
2013-06-20
Tematy:
rozwój człowieka dorosłego
rozwój zawodowy
model rozwoju
edukacja osób dorosłych
doskonalenie zawodowe
adult development
professional development
model of development
adult education
adult in-service training
professional training
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article presents development of adults from a psychological perspective. This psychological angle helps to refer to educational activities used in professional training. The author wants to present a wide variety of forms and methods applied in education of employees. The latest methods, such as mentoring and coaching, have been taken into consideration.

Rozwój człowieka dorosłego w znaczącym stopniu jest związany z pracą. Ten stan rzeczy wynika przede wszystkim z faktu, że jest ona dominującą aktywnością w życiu człowieka dorosłego. W przeciwieństwie do wymiernych rezultatów, występujących w ramach innych form aktywności, rozwój zawodowy dotyczy w mniejszym lub większym stopniu każdego pracownika. Problematyka dotycząca rozwoju zawodowego jest bardzo rozległa i złożona. Wynika z różnorodnych czynników wewnętrznych i dynamicznie zmieniających się zewnętrznych, które wpływają na poziom funkcjonowania zawodowego jednostki. Ponadto trudność stanowi samo ujęcie rozwoju. Rozwój zawodowy jest kategorią, którą można łączyć z dwojakiego rodzaju działalnością. Z jednej strony może być wynikiem oddziaływań edukacyjnych podejmowanych przez różne podmioty (instytucje edukacyjne, zakład pracy, sam podmiot), zaś z drugiej wynika z samej działalności zawodowej. Współcześnie działalność edukacyjna ukierunkowana na rozwój zawodowy zmierza w stronę usamodzielnienia jednostki (mentoring, coaching) poprzez wyposażenie jej w odpowiednie narzędzia i nadanie impulsu do samodzielnych działań. Poszczególne formy oddziaływań edukacyjnych przynoszą różne rezultaty. Obecnie znaczenia nabiera działalność edukacyjna, która opiera się na doświadczaniu zawodowym. Niemniej jednak poszczególne formy należałoby traktować komplementarnie . Dorosłość jest etapem bardzo rozległym. Czyniąc odniesienie do rozwoju zawodowego człowieka, należałoby uwzględniać specyfikę wiekową.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies