Tytuł pozycji:
Doświadczenie transcendencji - współczesne kino religijne
Autorka stara się w swym artykule uchwycić przemiany, jakie dokonują się w ostatnich latach w religijnym kinie artystycznym. Szereg twórców odnawia tę formułę, lecz w znaczący sposób zmienia akcenty – poprzez podkreślenie ciała jako nieodzownego medium duchowości. W ten sposób dominującą metakategorią staje się doświadczenie. Za jego pomocą oraz korzystając z religijnie ukierunkowanej fenomenologii filmu Stańczyk wyróżnia trzy podstawowe odmiany: kino kontemplacyjne, kino epifaniczne oraz kino ekstatyczne. Te nowe formuły zostały umiejscowione na tle szerszych przemian w humanistyce związanych przede wszystkim ze zwrotem afektywnym.
In her article the author tries to capture the changes that are taking place in contemporary religious cinema. A number of artists are reviving this art form, but with a significant change in the accents – for example the emphasis on the body as a necessary medium of spirituality. In this manner personal experience becomes a dominating meta-category. Using this category and religiously oriented phenomenology of film, Stańczyk distinguishes three basic varieties of religious film: the contemplative cinema, epiphanic cinema and ecstatic cinema. These new formulas have been placed against the background of wider changes in the humanities associated primarily with the affective turn.