Tytuł pozycji:
Etyka (w) codzienności wychowania – od nieuchronności do możliwości
- Tytuł:
-
Etyka (w) codzienności wychowania – od nieuchronności do możliwości
Ethics of (in) Everyday Reality of Education – from Inevitability to Possibility
- Autorzy:
-
Walczak, Anna
- Współwytwórcy:
-
Uniwersytet Łódzki
Anna Walczak – doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Łódzkiego, kierownik
Zakładu Pedagogiki Filozoficznej na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu
Łódzkiego. Zainteresowania naukowe: filozofia wychowania (perspektywa hermeneutyczna,
fenomenologiczna, dialogiczna); etyka pedagogiczna; pedagogika
egzystencjalna; pogranicza filozofii i psychologii kultury inspirowanej głównie
myślą C. G. Junga
Anna Walczak – doctor habilitatus, professor of the University of Łódź, Head of the
Department of Philosophical Pedagogy at the Faculty of Educational Sciences of the
University of Łódź. Research interests: philosophy of education (hermeneutic,
phenomenological, dialogic perspective), pedagogic ethics, existential pedagogy,
frontiers of philosophy and psychology of the culture inspired mainly by C. G. Jung
- Data publikacji:
-
2016-10-11T10:26:10Z
- Wydawca:
-
Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego
- Tematy:
-
codzienność
Lebenswelt
pedagogika
autonomia
powinność
everyday reality
lifeworld (Lebenswelt)
pedagogy
autonomy
obligation
- Dostawca treści:
-
CEJSH
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Codzienność wychowania jako skrzyżowanie światów życia pedagoga i wychowanka, będąca wieloznaczną i zróżnicowaną, zmienną, bo tworzącą się, racjonalną i nieracjonalną et cetera, nie pozwala na „przycięcie” w rozmiarze uniwersalnym zasad i przewidywanych efektów etycznego działania. Jest placem gry między nieuchronnością i możliwością etycznego działania pedagogicznego. Tym samym w artykule została podważona zasadność tworzenia kodeksu etycznego jako „dokumentu” uprawomocniającego status profesji pedagoga. Towarzyszy temu przekonanie, że niezmiernie trudno wyważyć deontologię z poszanowaniem prawa pedagoga do autonomii podmiotowej, jak również z docenieniem przeżywania przez niego i wychowanka codzienności wychowania.
The The everyday reality of education as the crossroads intertwining the lifeworlds of the educator and pupil, being ambiguous and diverse, variable, because creating itself, rational and irrational, et cetera, does not allow for “trimming” in a universal dimension the principles and the expected effects of ethical action. It is a playing field between inevitability and the possibility of ethical pedagogical action. Thus, the article called into question the legitimacy of creating a code of ethics as a “document” validating the status of the profession of an educator. This is accompanied by the belief that it is extremely difficult to balance deontology with respecting the right of the educator to the personal autonomy, as well as the appreciation of his/her and the pupil's experiencing of the everyday reality of education.