Tytuł pozycji:
O morfologii tekstów popularnonaukowych dla dzieci
- Tytuł:
-
O morfologii tekstów popularnonaukowych dla dzieci
Clear illustration, (un)clear verbal narration. On the morphology of popular science texts for children
- Autorzy:
-
Bortliczek, Małgorzata
- Współwytwórcy:
-
Uniwersytet Śląski, Zakład Edukacji Humanistycznej i Nauk Pomocniczych Pedagogiki
Małgorzata Bortliczek – dr, adiunkt w Zakładzie Edukacji Humanistycznej i Nauk Pomocniczych Pedagogiki Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się współczesną polszczyzną, kulturą języka polskiego, stylistyką, stylem popularnonaukowym, komunikacją interpersonalną. Autorka prac: Język uwikłany w ponowoczesność, Katowice 2011 (z I. Łuc); Od A(lfabetu) do Z(drob- nień). Tuzin szkiców o języku, Cieszyn 2013
mbortliczek@poczta.onet.pl
- Data publikacji:
-
2015-04-13T09:40:17Z
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
- Tematy:
-
text
style
popular science
illustration
typography
Child as a recipient
tekst
styl popularnonaukowy
ilustracja
typografia
odbiorca dziecięcy
- Dostawca treści:
-
CEJSH
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article discusses the popular science style in magazines addressed to younger schoolchildren. The analysed texts have been published in the “Kumpel” magazine and are devoted to the subject of nature. Their distinguishing feature is the pursuit of intersemiotic and non-linear method of encoding information. The spatial configuration of information allowsto perceive the meanings conveyed by means of verbal, illustrational, and typographical code in any order. In the article, I am looking for answers to the following questions: what means are used by the writers of popular science texts targeted at children, how to analyse the perceived measures, and the identified method of constructing popular science texts affects the modification of learningliteracy by the model recipient.
Artykuł dotyczy stylu popularnonaukowego w czasopismach adresowanych do odbiorcy dziecięcego w wieku wczesnoszkolnym. Analizowane teksty pochodzą z czasopisma „Kumpel” i dotyczą tematyki przyrodniczej. Ich wyróżnikiem jest dążenie do intersemiotycznego oraz nielinearnego sposobu kodowania informacji. Przestrzenne ukształtowanie informacji umożliwia dowolną kolejność percypowania znaczeń przekazanych za pomocą kodu werbalnego, ilustracyjnego i typograficznego. W artykule poszukuję odpowiedzi na następujące kwestie: jakimi środkami posługują się autorzy tekstów popularnonaukowych skierowanych do odbiorcy dziecięcego, w jaki sposób dostrzegane środki analizować, a także – jak zidentyfikowany sposób tworzenia tekstów popularnonaukowych wpływa na modyfikację kształcenia umiejętności czytania przez modelowego odbiorcę.