Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Emotions and Consumption: Media Representations in the Discourse of Some British and Polish News Websites

Tytuł:
Emotions and Consumption: Media Representations in the Discourse of Some British and Polish News Websites
Mediatyzacja emocji w dyskursie o konsumpcji – analityczne ramy badań zjawiska w okresie pandemii
Autorzy:
Aneta Duda
Data publikacji:
2023
Tematy:
consumption
framing analysis
pandemic
emotions
konsumpcja
analiza ramowa
pandemia
emocje
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem artykułu było zweryfikowanie hipotez odnoszących się do dwóch dominujących dyskursów o współczesnej konsumpcji umieszczonych w polskich i angielskich mediach w okresie pandemii – dyskursu o konsumpcji jako społecznej praktyce, której wymiary należy ograniczać albo o konsumpcji jako ważnej aktywności na ścieżce rozwoju gospodarczego. Czy dziennikarze wskazują na konieczność zmiany dotychczasowych wzorców konsumowania, czemu sprzyja okres pandemii, bowiem skłania do oszczędzania, daje szanse zmniejszenia kosztów środowiskowych? Czy też zalecają szybki powrót do dotychczasowego poziomu konsumpcyjnych aktywności, stymulowania wzrostu konsumpcji, znoszenia ograniczeń związanych z Covid-19, by ograniczyć ryzyko recesji? W artykule wykorzystano technikę ramowania do analizy tekstów o konsumpcji z dwóch opiniotwórczych serwisów internetowych – polityka.pl i bbc.com. Analiza ramowa koncentruje się na badaniu praktyk związanych z kształtowaniem dyskursu publicznego i umożliwia realizację badań nad społecznym znaczeniem konsumpcji. Na podstawie przeprowadzonych badań ustalono, że dwa skrajne obrazy-ramy zjawiska konsumpcji 1) krytykowanej „hiperkonsumpcji i konieczności jej zmian” oraz 2) rama konsumpcji jako „stymulatora gospodarki” nie są dominującymi w medialnym dyskursie. Najczęściej pojawiające się wypowiedzi dziennikarskie odnosiły się do trzeciego dyskursu, który wskazywał na konsumpcję jako „codzienną, rutynową czynność”.

The purpose of the study was to test the hypothesis referring to the dominant ways of portraying consumption on some Polish and British websites during a pandemic-either as a social practice with huge chances to consume less or as a significant factor which affects economic growth. On the one hand, the circumstances surrounding the coronavirus could provide an opportunity to “fast-forward” some of the changes required. On the other hand, journalists recommend a quick return to pre-COVID-19 consumption lives, a stimulation of consumption in order to save the national economy. The article uses a framing analysis to examine consumption-related texts from two most-read, opinion-forming Polish and British websites-polityka.pl and bbc.com. The framing analysis focuses on the practices involved in the shaping of public discourse; it responds to the need for research into the social significance of consumption. It turns out that the two frames of consumption as 1) overconsumption in terms of the need of change in consumer attitudes and behaviour and 2) a factor that affects economic growth are not the dominant ways of portraying this phenomenon during a pandemic. The everyday consumption frame was found to be used more often than the aforementioned frames.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies