Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Edukacja uczniów w młodszym wieku szkolnym na Słowacji i w Polsce - ujęcie komparatywne

Tytuł:
Edukacja uczniów w młodszym wieku szkolnym na Słowacji i w Polsce - ujęcie komparatywne
Education of pupils at earlier school ages in Slovakia and in Poland - a comparative view
Autorzy:
Stanisława Katarzyna Nazaruk
Renáta Bernátová
Data publikacji:
2022-11-16
Tematy:
uczeń w młodszym wieku szkolnym
nauczyciel
edukacja wczesnoszkolna
kształcenie zintegrowane
program nauczania
pupil at a earlier school age
teacher
early childhood education
integrated education
curriculum
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Abstract The aim of the joint Polish-Slovak research undertaken was to familiarise Polish and Slovak students with the education of pupils at an earlier school age in the educational systems of both countries. Material and methods The research was conducted in 2022 at the University of Prešov in the Slovak Republic and the Bialska Academy of Applied Sciences of John Paul II in Poland. Due to the issue under study, the method of document analysis was used. Results The research provided facts about similarities and differences regarding early childhood education in Poland and Slovakia. They refer to the educational model. Conclusions Different educational concepts are implemented in both countries, they show the directions of educational changes, the role of teachers, as well as references to the pupil himself as the main subject of education. These differences are conditioned by a number of factors, including historical factors, the directions of the educational reforms carried out.

Streszczenie Celem podjętych wspólnych badań polsko-słowackich było przybliżenie studentom polskim i słowackim edukacji uczniów w młodszym wieku szkolnym w systemach oświatowych obu państw. Materiał i metody Badania przeprowadzono w 2022 roku na Uniwersytecie Preszowskim w Republice Słowackiej i Akademii Bialskiej Nauk Stosowanych im. Jana Pawła II w Polsce. Z racji badanej problematyki posłużono się metodą analizy dokumentów. Wyniki Badania dostarczyły faktów o podobieństwach i różnicach dotyczących edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na Słowacji. Odnoszą się one do modelu edukacji, celów i programów nauczania. Wnioski W obu państwach wdrażane są różne koncepcje edukacyjne, pokazują one kierunki zmian oświatowych, rolę nauczycieli, jak i odniesienia do samego ucznia jako głównego podmiotu edukacji. Te różnice uwarunkowane są wieloma czynnikami, m.in. historycznymi, kierunkami przeprowadzonych reform oświatowych, zmianami w programach nauczania. Jednak łączy je troska o wszechstronny rozwój ucznia.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies