Tytuł pozycji:
Rola miast w kreowaniu partnerstw na linii biznes-nauka. Przykład rozwiązań wrocławskich
RESEARCH OBJECTIVE: The main purpose of the article is to indicate the possibility of creating and developing of the science-business partnerships with an emphasis on the active role of local (municipal) authorities on the example of Wrocław’s activities. THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The main research problem is the analysis of the scope and forms of activity of public authorities at the local level in creating areas of local development based on the theory of regimes and the concept of the enabling government. The methods used to operationalize the objectives are: the micro-range system method, indicating the importance of the city in building local partnerships, the institutional and legal method describing the formal conditions of the MOZART Program, and neo-institutionalism of rational choice allowing to determine the effects of the Program. THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The research hypothesis for the problem presented above is that contemporary development challenges posed to cities on the one hand enforce and on the other support the activities of local authorities in creating government to citizen and business to public relations. The main premise of the article relates to the changing role of cities in Europeanization processes. RESEARCH RESULTS: As a result of the analysis, it was proved that the active role of local government favors the creation of intersectoral partnerships. CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: One of the key areas of the city’s contemporary activity is the creation of cross-sectoral partnerships, engaging the resources science and the economy partners. The MOZART Program, implemented by the city of Wrocław since 2012, is a kind of organizational innovation. This initiative, inspired by European solutions, but at the same time strongly inscribed and growing out of endogenous needs, allows the local government to launch cooperation and activity of public-private entities.
CEL NAUKOWY: Głównym celem artykułu jest wskazanie możliwości tworzenia i rozwoju partnerstw na linii nauka-biznes z akcentem na aktywną rolę władz lokalnych (miejskich) na przykładzie działań Wrocławia. PROBLEM I METODY BADAWCZE: Głównym problemem badawczym jest analiza zakresu i form aktywności władz publicznych szczebla lokalnego w kreowaniu obszarów rozwoju lokalnego na podstawie teorii reżimów oraz koncepcji samorządu ułatwiającego. Metodami użytymi do operacjonalizacji tak zdefiniowanych celów są: metoda systemowa mikrozasięgu, wskazująca na znaczenie miasta w budowaniu partnerstw lokalnych, metoda instytucjonalno-prawna opisująca warunki formalne Programu MOZART oraz neoinstytucjonalizm racjonalnego wyboru pozwalający określić efekty Programu, a techniką badawczą są dane zastane oraz wywiad minifokusowy przeprowadzony z członkami zespołu zarządzającego Programem. PROCES WYWODU: Hipoteza badawcza dla powyżej przedstawionego problemu stanowi, że współczesne wyzwania rozwojowe stawiane przed miastami z jednej strony wymuszają, a z drugiej wspierają działania władz lokalnych w kreowaniu powiązań typu government to citizien oraz business to public. Główne założenie artykułu odnosi się do zmieniającej się roli miast w procesach europeizacji. Przy zastosowaniu teorii reżimów i koncepcji samorządu ułatwiającego określono przesłanki nowych ról miasta w procesach tworzenia interdyscyplinarnych partnerstw. Artykuł kończy analiza ilościowo-jakościowa dotychczasowych efektów funkcjonowania Programu. WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W wyniku analizy dowiedziono, iż aktywna rola samorządu lokalnego sprzyja kreowaniu partnerstw międzysektorowych. WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Jednym z głównych obszarów współczesnej aktywności miasta jest tworzenie partnerstw międzysektorowych, angażujących zasoby zarówno świata nauki, jak i gospodarki. Swego rodzaju innowacją organizacyjną jest Program MOZART, realizowany przez miasto Wrocław od 2012 r. Inicjatywa ta inspirowana rozwiązaniami europejskimi, ale jednocześnie silnie wpisana i wyrastająca z potrzeb endogennych, pozwala samorządowi uruchamiać współpracę i aktywność podmiotów publiczno-prywatnych. Jest to zatem przykład działania tzw. samorządu ułatwiającego.