Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zobaczyć „strumień światła”: negacja i ekstaza (wokół wiersza „Studium przedmiotu” Zbigniewa Herberta)

Tytuł:
Zobaczyć „strumień światła”: negacja i ekstaza (wokół wiersza „Studium przedmiotu” Zbigniewa Herberta)
To See a “Stream of Light”: Negation and Ecstasy (on 'Studium przedmiotu', a Poem by Zbigniew Herbert)
Autorzy:
Joanna Sarbiewska
Data publikacji:
2024-11-05
Tematy:
via negativa
widzenie ekstatyczne/źródłowe
strumień światła
aletheia
czwórnia (das Geviert)
fenomenologia
mistyka
ecstatic/source vision
light flow
the fourfold (das Geviert)
phenomenology
mysticism
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The text proposes to decipher the titular poem by Zbigniew Herbert from the viewpoint of phenomenological and mystical philosophy. In this approach Studium przedmiotu constitutes a study on phenomenological perception that leads to the borders of philosophy. We are dealing with an attempt at description by means of the via negativa method – an ecstatic “source” perception. Herbert was capable of concentrating elements of thought and apophatic spirituality within the language of the poetic metaphor, as if in a lens. Within the process of a transition of perception from Dasein to Sein there emerges the experience of source emptiness opening the perception of “all sides” of objects linked into a “single stream of light”. In this manner the techne of perception discloses the truth of being (aletheia), in which the mute “speech of a chair”, like a bridge, possesses the power of expressing the Heideggerian das Geviert: the unity of Earth, sky, mortals and divinities.

Niniejszy tekst jest propozycją odczytania wiersza Zbigniewa Herberta w perspektywie filozofii fenomenologicznej i mistycznej. W tym ujęciu Studium przedmiotu stanowi studium widzenia fenomenologicznego, które prowadzi do granic filozofii. Mamy tu do czynienia z próbą opisu, metodą via negativa, „widzenia źródłowego” – ekstatycznego. Herbertowi w języku metafory poetyckiej udaje się skupić jak w soczewce elementy myśli i duchowości apofatycznej. W procesie ogołocenia  / przejścia percepcji od przedmiotu (bytu) do rzeczy (bycia), wyłania się doświadczenie źródłowej pustki, które otwiera widzenie „wszystkich stron” rzeczy, łączących się w „jeden strumień światła”. W ten sposób techne widzenia odsłania prawdę bycia (aletheia), w której niema „mowa krzesła”, niczym most, ma moc wyrażania Heideggerowskiej „czwórni” (das Geviert): jedności ziemi, nieba, istot śmiertelnych i istot boskich. 

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies