Tytuł pozycji:
Specyfika rozwojowa okresu adolescencji. Implikacje dla praktyki wychowawczej
Artykuł przedstawia teoretyczne rozważania nad wielokontekstową charakterystyką okresu adolescencji ze szczególnym uwzględnieniem procesu realizacji zadań rozwojowych, co jest szczególnie istotne dla młodego człowieka partycypującego we współczesnej rzeczywistości społeczno-kulturowej. Na podstawie przeglądu koncepcji teoretycznych dotyczących specyfiki rozwojowej okresu adolescencji przedstawiono praktyczne wskazówki wspierające satysfakcjonujące relacje dorosły–nastolatek, skierowane do osób współpracujących z młodymi, co jest zasadniczym celem artykułu.
This article presents theoretical considerations on the multi-context characteristics of the adolescence period, taking into account the process of implementing developmental tasks, which is particularly important for a young individual participating in contemporary socio-cultural reality. On the basis of a review of theoretical concepts regarding the developmental specificity of adolescence, with an emphasis on the process of implementation of developmental tasks, practical tips were also presented to support satisfactory adult-teenager relationships, addressed to people (co-) with / with the young, as well as those who are significant to them ( e.g. in a family environment), the explanation of which is the main goal of the article.