Tytuł pozycji:
Maszyna Chaplina, czyli amerykanizm w sowieckiej Rosji
Recenzja książki Owena Hatherleya The Chaplin Machine. Slapstick, Fordism and the Communist Avant-Garde (2016). Strożek omawia główne idee pracy Hatherleya, który pod postacią terminu „Chaplin (slapstick) Machine (tayloryzm-fordyzm)” analizuje wizje amerykanizmu i amerykańskiego snu w kulturze lewicowych awangard, zwracając tym samym uwagę na znaczenie wyobrażeń Ameryki dla kształtowania nowej proletariackiej kultury w duchu konstruktywizmu. Recenzent pokazuje, w jak konsekwentny sposób brytyjski autor analizuje zależności między dwiema wielkimi triadami: slapstick – tayloryzm-fordyzm – amerykanizm = cyrk – komunizm – konstruktywizm, kreśląc interesujące relacje między tym, co amerykańskie, a tym, co rosyjskie w obszarze nowego myślenia o kulturze lat 20. i 30.
Book review of Owen Hatherley’s The Chaplin Machine: Slapstick, Fordism and the Communist Avant-Garde (2016). Strożek discusses the main ideas of Hatherley’s work, who, using the term “Chaplin (slapstick) Machine (taylorism-fordism)” examines the visions of Americanism and American dream in the left-wing avant-garde culture, paying attention to the importance of how America was imagined in the shaping of a new proletarian culture in a constructive spirit. The reviewer shows how in a con- sistent manner the British author analyses the relationship between two great triads: slapstick - taylorism-fordism - americanism = circus - communism - constructivism, drawing interesting links between the American and the Russian elements in the area of new thinking about culture of the 1920s and 1930s.