Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zakres postępowania lustracyjnego spółdzielni

Tytuł:
Zakres postępowania lustracyjnego spółdzielni
Scope of Lustration of the Co-Operative Society
Autorzy:
Stepnowska, Marta
Data publikacji:
2017
Wydawca:
Stowarzyszenie Absolwentów i Przyjaciół Wydziału Prawa Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Tematy:
spółdzielnia
postępowanie lustracyjne
nadzór
kontrola
związki rewizyjne
Krajowa Rada Spółdzielcza
co-operative
lustration
supervision
inspection
audit unions
International Cooperative Alliance
Źródło:
Teka Komisji Prawniczej PAN Oddział w Lublinie; 2017, 10; 249-260
1899-7694
2719-7379
Język:
polski
Prawa:
CC BY: Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tytuł ,,Zakres postępowania lustracyjnego spółdzielni" determinuje konieczność uczynienia na wstępie ustaleń, czy w kwestii pojmowania pojęcia "zakres" należy rozumieć: nadzór i kontrolę. Celem artykułu jest ocena zakresu lustracji spółdzielni. Czy wspomniana regulacja wychodząc naprzeciw oczekiwaniom członków spółdzielni mieści w środkach prawidłowej kontroli działalności spółdzielni sprawowanej w ramach systemu organizacji spółdzielczych i organów samorządu spółdzielczego? Lustracja spółdzielni jest uregulowana w przepisach art. 91-93a ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze. Przy ustaleniu zakresu lustracji należy posłużyć się przyjętym w uzasadnieniu wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lipca 2009 r., sygn. akt K 64/07 pojęciem nadzoru. Według obowiązujących przepisów właściwe związki rewizyjne przeprowadzają lustrację w spółdzielniach w nich zrzeszonych. Spółdzielnie niezrzeszone zlecają odpłatne przeprowadzenie lustracji wybranemu związkowi rewizyjnemu lub Krajowej Radzie Spółdzielczej. Ani związki rewizyjne, ani Krajowa Rada Spółdzielcza nie wykonują z tego tytułu nadzoru nad spółdzielniami. Z wyłączeniem dyskusyjnej problematyki przedstawionej w art. 93a Pr. Spółdz. uznaję, że zakres lustracji spółdzielni sprowadza się do kontroli i trudno ją rozpatrywać w kategorii nadzoru nad spółdzielniami. Gdy chodzi o kształtowanie przyszłych rozwiązań, autorka nie opowiada się za nadzorem państwowym nad spółdzielniami (zupełnie odrębnym zagadnieniem jest nadzór nad bankami spółdzielczymi i spółdzielczymi kasami oszczędnościowo-kredytowymi). Celem zmian projektowych w art. 93a jest Pr. Spółdz. jest ustanowienie rzeczywistej kontroli dokonywanej przez organy administracji państwa nad sposobem dysponowania przez spółdzielnie mieszkaniowe środkami publicznymi poprzez przyznanie ministrowi właściwego ds. budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa obowiązku nadzorowania przyznawanych spółdzielniom środków publicznych.

The term "scope of lustration of co-operative society" determines whether the term "scope" have to be understood as: supervision and control. The aim of the article is to assess the scope of the co-operative's lustration. Does the above-mentioned regulation meet the expectations of co-operative members in the means of proper control of the activities of co-operatives held within the framework of co-operative organizations and co-operative self-governments? The survey of co-operatives is governed by the provisions of Art. 91-93 and the Act of September 16th 1982 Co-operative Law. Determining the scope of lustration should be based on the justitication of the judgment of the Constitutional Court of July 15th 2009, reference number K 64/07 - the concept of supervision. According to the applicable legislation, inspection associations conduct lustration in their associated co-operatives. Non-commissioned cooperatives outsource lustration to a selected audit union or National Co-operative Council. Neither the audit unions nor the International Co-operative Alliance do not supervise co-operatives. Excluding the discussion of issues presented in art. 93a Co-Op.Law. it is recognized that the scope of lustration of the co-operative is reduced to supervision and it is difficult to be considered in the category of supervision of co-operatives. As far as shaping of future solutions is concerned, the author is not in favor of public supervision over co-operatives (a separate issue is supervision over co-operative banks and co-operative savings and credit unions). The purpose of changes in Art. 93a Co-Op.Law. is to establish a real control by the public administration over the way public housing is managed by granting the Minister for construction, local planning and land management, the obligation to supervise the co-operative public funds.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies