Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Nieznośna ciężkość kamieni – o samookaleczeniu jako technice performatywnej na podstawie zespołu Amenra

Tytuł:
Nieznośna ciężkość kamieni – o samookaleczeniu jako technice performatywnej na podstawie zespołu Amenra
The Unbearable Heaviness of Stones: Self-Mutilation as Performative Technique Based on the Band Amenra
Autorzy:
Regiewicz, Paweł
Data publikacji:
2025
Wydawca:
Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
Tematy:
Amenra
performance
ritual
post-secularism
self-mutilation
performens
rytuał
postsekularyzm
samookaleczenia
Źródło:
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura; 2025, 17, 1; 167-184
2083-7275
Język:
polski
Prawa:
CC BY-NC: Creative Commons Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 4.0
Dostawca treści:
Biblioteka Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule zaprezentowana została interpretacja performansu belgijskiego metalowego zespołu Amenra, w ramach którego wokalista – Collin van Eeckhout – zostaje dobrowolnie przebity hakami z zawieszonymi na nich kamieniami. Samookaleczenia dokonywane przez wokalistę mające charakter abject artu w trakcie analizy okazują się prowokacyjne, a wręcz dydaktyczne. Przy odczytywaniu tego performansu zwracam uwagę na wykorzystywaną w twórczości symbolikę odnoszącą słuchacza do kręgu kultury chrześcijańskiej, która przełożona zostaje na grunt religijności agnostycznej. Tworzy to ciekawy pod względem postsekularyzmu ciąg przekształceń. Skupiam się również na swoistej filozofii zespołu, polegającej na uzewnętrznianiu i dzieleniu się cierpieniem z innymi, oraz na tym, jak jest ona realizowana w twórczości Amenry – przez tekst, muzykę, okładki i performens.

This article presents an interpretation of a performance by the Belgian metal band Amenra, in which the vocalist, Collin van Eeckhout, voluntarily pierces himself with hooks from which stones are suspended. The self-mutilation performed by the vocalist, which carries the characteristics of abject art, proves to be not only provocative but also didactic upon analysis. In examining this performance, I focus on the symbolism used in the work, which refers the listener to the circle of Christian culture and translates into a framework of agnostic religiosity. This creates an interesting sequence of transformations in terms of post-secularism. Additionally, I explore the band’s peculiar philosophy of externalizing and sharing suffering, examining how it is conveyed in Amenra’s work through their lyrics, music, album covers, and performance.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies