Tytuł pozycji:
Wartość odżywcza całodziennych posiłków 10. letnich dzieci o zróżnicowanej masie ciała
Celem pracy była ocena liczby i rodzaju spożywanych posiłków w ciągu dnia oraz porównanie wartości energetycznej
i odżywczej posiłków w dietach dzieci z prawidłową i nadmierną masą ciała. Badania przeprowadzono w grupie 280 dzieci
10 letnich (141 dziewcząt i 139 chłopców) z miasta Białegostoku. Ocenę ilościową dziennych racji pokarmowych dokonano
przy użyciu 24-godzinnego wywiadu żywieniowego z dnia poprzedzającego badanie. Ocenie poddano, z uwzględnieniem
podziału na posiłki, wartość energetyczną oraz zawartość podstawowych składników odżywczych diety, a także zawartość
cholesterolu i błonnika pokarmowego, wykorzystując opracowany w Instytucie Żywności i Żywienia w Warszawie program
komputerowy Dieta 2.0. Wykazano, iż w porównywanych grupach dominował model 4 posiłkowy, a najczęściej opuszczanym
posiłkiem był podwieczorek. Do dojadania między posiłkami przyznawało się 95% dzieci z prawidłową masą ciała i 100%
z nadmierną masą ciała. Wykazano nieprawidłowości zarówno w zakresie dostarczania energii z poszczególnych posiłków
jak i ich wartości odżywczej, zwłaszcza u dzieci z nadwagą lub otyłością.
The study objective was to assess the number and type of the daily consumed meals and to make a comparison between
energetic and nutritional value in the meals consumed by children with normal and excessive body weight. A study was
conducted in a group of 280 children aged 10 years (141 girls and 139 boys) in Bialystok. A 24 h dietary recall was taken
of the day preceding the examination in order to perform a quantitative evaluation of daily food rations. Taking into consideration
the particular meals, the energetic value and the content of basic dietary nutrients. Also cholesterol and fiber were
evaluated, using the computer program Diet 2.0 developed in the Institute of Food and Nutrition in Warsaw. In the tested
groups, a four-meal model predominated and the afternoon snack was most frequently missed. As many as 95% of children
with normal body weight and 100% of children with excessive body weight admitted irregular eating between meals. The
proportion in energy delivery from the respective meals was disturbed and nutritional abnormalities were found especially
in the overweighted and obese children.