Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Crying and Tears in Books X–XII the Annals Jan Długosz

Tytuł:
Crying and Tears in Books X–XII the Annals Jan Długosz
Płacz i łzy w księgach X–XII Roczników Jana Długosza
Autorzy:
Słaboszowska, Kalina
Współwytwórcy:
Uniwersytet Warszawski
Data publikacji:
2022-12
Wydawca:
"Średniowiecze Polskie i Powszechne", Zakład Historii Średniowiecza Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Słowa kluczowe:
średniowiecze
łzy
the Middle Ages
płacz
tears
emotions
the Annals
crying
Roczniki
Jan Długosz
emocje
Język:
polski
ISBN, ISSN:
23539720
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/22850  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Narodowe Centrum Nauki

Celem niniejszego artytułu jest omówienie obrazu płaczu i łez w księgach X–XII Roczników Jana Długosza (1415–1480). Długosz przedstawia płacz jako ważny element życia politycznego i społecznego, podkreślając jego znaczenie w takich kwestiach, jak: żałoba, relacje międy monarchami a ich poddanymi oraz pobożność. Artykuł zawiera analizę Długoszowego języka emocjonalnego oraz tabelę łacińskich zwrotów określających płacz i łzy. Należy zwrócić uwagę, że publiczne okazywanie emocji przez płacz było najczęściej prezentowane pozytywnie lub neturalnie, a rzadko w negatywny sposób.

Kalina Słaboszowska discusses the image of cry and tears in books 10th to 12th of the Annales (Annals or Chronicles of the Famous Kingdom of Poland) of Jan Długosz (1415–1480). Długosz represented crying as an important element of political and social life, in such matters as mourning, relationships between kings and their subjects or other monarchs, and religion. This article also provides an analysis of Długosz’s emotional language and a table with Latin expressions for crying and tears. Słaboszowska argues that public display of emotions in the form of crying was generally represented in a positive light or at least as something neutral; rarely was the representation negative.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies