Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Conscious parents and their sense of coherence in education in the light Anthonovsky’s concept

Tytuł:
Conscious parents and their sense of coherence in education in the light Anthonovsky’s concept
Świadomi rodzice i ich poczucie koherencji w wychowaniu w świetle koncepcji Anthonovsky’ego
Autorzy:
Banach, Iwona
Współwytwórcy:
Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Zielonogórski
Data publikacji:
2019
Wydawca:
EDUsfera. Ewa Jurczyk-Romanowska
Słowa kluczowe:
poczucie koherencji
parenthood
świadomość
sense of coherence
awareness
rodzicielstwo
Język:
polski
ISBN, ISSN:
20829019
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Linki:
https://depot.ceon.pl/handle/123456789/23218  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Cel. W artykule zawarto rozważania nad współczesnym rodzicielstwem, świadomością i odpowiedzialnością w wychowaniu. Świadomość wychowawczą poprzedza świadomość odpowiedzialności za tworzenie rodziny, jej klimatu i warunków życia dla wszystkich domowników. Wychowanie realizowane w sposób świadomy, prowadzące do osiągnięcia zamierzonych skutków, wymaga spełnienia określonych warunków. Oddziaływania wychowawcze podlegają określonym prawom i regułom, których respektowanie w znacznym stopniu decyduje o przebiegu procesu wychowania. Odpowiedzialność za wychowanie jest ściśle powiązana z odpowiedzialnością rodzicielską, której podstawową cechę stanowi totalność przejawiająca się we wszystkich aspektach życia dziecka. Rodzicielstwo to także troska o właściwy rozwój społeczny dziecka i posiadanie przez nie umiejętności społecznych. W artykule odniesiono się do koncepcji poczucia koherencji A. Antonovsky’ego, którą można z powodzeniem przenieść na grunt pedagogiki i zastosować również w odniesieniu do procesu wychowania. Materiały i metody. Przegląd i analiza literatury przedmiotu. Wnioski. Analiza literatury i dotychczasowych badań pozwala na stwierdzenie, że koncepcja koherencji Anthonovsky’ego może być rozpatrywana z perspektywy pedagogicznej i zastosowana w odniesieniu do procesu wychowawczego, umożliwiając większą skuteczność oddziaływań wychowawczych.

Aim. The article contains reflections on modern parenting, awareness, and responsibility in education. Educational awareness precedes the awareness of responsibility for creating a family, its climate, and living conditions for all household members. Education carried out in a conscious manner, leading to the achievement of intended effects requires fulfilment of certain conditions. Educational impacts are subject to specific laws and rules. Respecting them largely determines the course of the educational process. Responsibility for upbringing is closely linked to parental responsibility, the basic feature of which is totality manifesting itself in all aspects of the child’s life. Parenthood is also a concern for the child’s proper social development and social skills. In the article, I referred to the concept of A. Antonovsky’s sense of coherence, which can be successfully transferred to pedagogy and also applied to the process of education. Materials and methods. Review and analysis of the literature on the subject. Conclusions. The analysis of the subject literature and the research to date allows for the conclusion that the concept of Anthonovsky’s coherence can be considered from the pedagogical perspective and applied in relation to the educational process, enabling greater effectiveness of educational interactions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies