Tytuł pozycji:
Specyfika edukacji zdalnej oraz warunki rozwoju uzdolnień dzieci w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19 w świetle badań sondażowych rodziców uczniów zdolnych
Pandemia wymusiła w Polsce (podobnie jak w wielu innych krajach)
zamknięcie szkół i przejście na edukację zdalną. To, co do tej pory było wyborem,
jedną z możliwych, dodatkowych form edukacji stało się obligatoryjne. Nauczyciele,
uczniowie, a także rodzice musieli zmierzyć się z nowym wyzwaniem jakim
jest edukacja w czasie izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-
19. Sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, wciąż wzbudza wiele kontrowersji i emocji,
jedni postrzegają ją jako zagrożenie, inni jako szansę. W prezentowanym artykule
autorki postanowiły bliżej przyjrzeć się sytuacji dzieci zdolnych w czasie edukacji
zdalnej. Celem badania było poznanie specyfiki edukacji zdalnej uczniów w percepcji
rodziców uczniów zdolnych. Przedmiotem badania uczyniono m.in.: formy
pracy wykorzystywane przez nauczycieli, problemy uczniów w trakcie edukacji
zdalnej, zalety takiej formy edukacji oraz możliwości rozwoju zdolności w czasie
izolacji społecznej spowodowanej pandemią COVID-19. W badaniach sformułowano
główny problem badawczy: jak badani rodzice uczniów zdolnych oceniają
edukację zdalną? Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego oraz przygotowano
elektroniczny kwestionariusz ankiety z wykorzystaniem Google Forms,
który umożliwił zbieranie odpowiedzi od respondentów. W badaniu przedstawiono
opinię 1477 rodziców uczniów zdolnych z klas 4–8. Rodzice wypowiedzieli się
o 741 dziewczynkach oraz 736 chłopcach. Wyniki wskazują, że uczniowie posiadali
dobre warunki lokalowe i techniczne do pracy zdalnej. Rodzice, oceniając elementy wspólne zarówno dla nauki zdalnej, jak i tradycyjnej, wskazywali, że
wszystkie poddane ocenie elementy edukacji są intensywniejsze przy edukacji stacjonarnej.
Prawie 70% w ocenie rodziców zmagało się ze zmęczeniem wynikającym
z ciągłej pracy przy komputerze, spadkiem motywacji do nauki, czy trudnościami
ze skupieniem uwagi na lekcji. 57% rodziców uczniów zdolnych w edukacji zdalnej
dostrzega pewne zalety tej formy kształcenia. W trakcie izolacji społecznej
34% uczniów w tym okresie nie uczęszczało na żadne zajęcia pozwalające na rozwijanie
ich zdolności i pasji, z kolei 26% uczniów realizowała je we własnym zakresie
w warunkach domowych, na boisku, przy współpracy rodziców i rodzeństwa.