Tytuł pozycji:
Postrzeganie nauczyciela przez ucznia
Badania przeprowadzone w Tarnowie na III i IV etapie edukacyjnym wskazują na pozytywne postrzeganie nauczycieli przez uczniów. Respondenci, zwłaszcza uczniowie szkół ponadgimnazjalnych, sygnalizują jednak pewne nieprawidłowości w postępowaniu nauczycieli. Ankietowani sądzą, że wymagania wobec nich powinny być dostosowane do ich możliwości. Bardzo cenią sobie u nauczycieli ich obiektywizm. Zwracają uwagę na ich profesjonalizm i umiejętności komunikacyjne. Zauważają, że w celu poprawy relacji między nauczycielami a uczniami konieczne są zmiany po obu stronach. Z przeprowadzonych badań wynika, że wzajemne relacje nauczyciel–uczeń winny być oparte na dialogu ze wskazaniem wiodącej roli nauczyciela. Uczniowie postrzegają nauczyciela jako mistrza, dla którego praca jest pasją, i oczekują od niego holistycznego traktowania.
The study conducted in Tarnów on the third and fourth level of education indicates the positive perception of teachers by students. However, respondents, especially high school students, point to some irregularities they notice in their teachers’ behaviors. Interviewees believe that the expectations from the teachers should be adapted to their capabilities. They really appreciate their teachers’ objectivity. They also pay attention to their professionalism and communication skills. They note that in order to improve the relationship between teachers and students changes on both sides are necessary. The study shows that the teacher–student relationship should be based on the dialogue with the leading role of the teacher. Students consider teachers as masters for whom their work is a passion and expect that they treat students in a holistic manner.