Tytuł pozycji:
Motivating people to participate in online research: Ways to increase response rate
Dominik Batorski
Prowadzenie badań ankietowych i eksperymentalnych w Internecie jest coraz popularniejsze, ale ich autorzy muszą borykać się z problemami małej motywacji do udziału i niskiego stopnia realizacji próby (response rate). Przykłady różnych badań dowodzą, że można zaprojektować badanie tak, aby wpłynąć na chęć do udziału w nim i znacznie zwiększyć odsetek zwrotów. W artykule omówiono istotne dla realizacji próby elementy badań internetowych, takie jak wybór badanej populacji i sposobu organizacji badania, forma i treść zaproszenia do udziału, a także wykorzystanie gratyfikacji za udział. Autorzy, dokonując przeglądu wyników licznych eksperymentów metodologicznych, a także wyników własnych badań dotyczących organizacji badania i kontaktu z osobami badanymi, podają konkretne wskazówki służące skłonieniu do udziału i zwiększaniu stopnia realizacji próby.
W pracy wykorzystano wyniki badań wspieranych z grantu KBN 1H02E-029-27, grantu nr 012410 w ramach 6. Programu Ramowego, akronim CO3 oraz ze środków na Badania Statutowe Instytutu Studiów Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego na 2007 rok.