Tytuł pozycji:
Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Tytuł:
-
Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Interdisciplinary contexts of early intervention, early support of child development
- Autorzy:
-
Głodkowska, Joanna
Walczak, Grażyna
Piotrowicz, Radosław
Konieczna, Iwona
- Współwytwórcy:
-
Głodkowska, Joanna
Walczak, Grażyna
Piotrowicz, Radosław
Konieczna, Iwona
- Data publikacji:
-
2017
- Wydawca:
-
Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej
- Język:
-
polski
- ISBN, ISSN:
-
9788364953996
- Prawa:
-
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/
- Linki:
-
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/20403  Link otwiera się w nowym oknie
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Publikacja jest kontynuacją naukowych analiz i refleksji w kręgu OSOBA, które w Akademii realizujemy od 2003 r., podążając za myślą Marii Grzegorzewskiej, twórczyni polskiej pedagogiki specjalnej, w rozważaniu punktu archimedesowego – fenomenu, dzięki któremu człowiek może realizować się jako OSOBA. Ze względu na podjętą tematykę monografii, główne kategorie fenomenu rozpoznajemy m.in. w następujących znaczeniach: Osobowość – poznawanie i zrozumienie dziecka jako wartości, Samorealizacja – zadbanie o sukces rozwojowy, Odpowiedzialność – stwarzanie korzystnego środowiska rozwojowego, Bezpieczeństwo – troska o szczęśliwe dzieciństwo, Autonomia – budowanie systemu pomocowego na miarę potrzeb i możliwości. Wskazane kategorie konstruktu ukierunkowują podejmowanie zagadnień, w których dziecko znajduje się w ludzkim centrum aksjologicznym oddziaływań diagnostycznych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych, edukacyjnych. Ze względu na złożoność i różnorodność potrzeb dziecka i rodziny zarówno wczesna interwencja, jak i wczesne wspomaganie rozwoju wymagają udziału specjalistów z różnych dziedzin i kompleksowych, spójnych rozwiązań. Struktura monografii odzwierciedla zamysł interdyscyplinarnego, wielowymiarowego ujęcia zagadnienia. Rozważane jest ono w kilku blokach tematycznych, w tym: (1) medycznych uwarunkowań, (2) społecznych, prawnych i ekonomicznych kontekstów, (3) udziału rodziny, (4) diagnozy potrzeb i możliwości dziecka i rodziny, (5) metod wspomagania rozwoju, (6) kształcenia profesjonalistów.