Tytuł pozycji:
Przejście od kształcenia przedsiębiorczego do intencji przedsiębiorczych: ujęcie międzykulturowe
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie wyników badań analizy przejścia z obszaru edukacji w zakresie przedsiębiorczości do intencji przedsiębiorczych w ujęciu międzykulturowym. W szczególności przeprowadziliśmy analizę mediacji (postrzeganej kontroli zachowania i postaw wobec przedsiębiorczości) oraz analizy moderacji (płci i kraju studentów). W badaniu wzięło udział 546 polskich i hiszpańskich studentów, a do przetestowania modelu w różnych grupach wykorzystano analizę wielogrupową. Wyniki badań wskazują, że postawy wobec przedsiębiorczości i postrzegana kontrola zachowania częściowo pośredniczą we wpływie nauczania przedsiębiorczości na intencje przedsiębiorcze. Ponadto wyniki pokazują, że model jest zgodny w obu krajach. Badanie stanowi wkład w studia porównawcze w ujęciu międzynarodowym dotyczące przedsiębiorczości na temat zastosowania teorii planowanego zachowania (theory of planned behaviour) w różnych kontekstach i implikacji, jakie ma ona dla tego obszaru badań.
Through a cross-cultural examination, this study aims to analyse a move from the field of entrepreneurship education (EE) to entrepreneurial intention (EI). Specifically, we carried out mediation (perceived behavioural control (PBC) and attitude towards entrepreneurship (ATE)) and moderation (gender and country) analysis. The study surveyed 546 Polish and Spanish university students and used a multi-group analysis to test the model across groups. The results reveal that attitude and PBC partially mediate the effect of EE on EI. Moreover, the results show that the model is consistent in both countries. The study contributes to the comparative international entrepreneurship literature on how the theory of planned behaviour (TPB) applies in different contexts and implications it has for this field of study.