Tytuł pozycji:
Activities of the K. Chodkiewicz Saturday School of Native Subjects at the Polish Catholic Community in Croydon-Crystal Palace in the years 1950–2010
Wprowadzenie. Celem artykułu jest przybliżenie 60-letniej historii Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza w Croydon – Crystal Palace. Problematyka badawcza artykułu obejmuje działalność dydaktyczno-wychowawczą szkoły oraz rolę rodziców i nauczycieli w zakresie wychowania ojczystego dzieci i młodzieży, która miała wpływ na kształtowanie się społeczności polskiej na emigracji. Cel. Celem artykułu jest zaprezentowanie historii Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon – Crystal Palace w latach 1950–2010 oraz jej działalności dydaktyczno-wychowawczej na przestrzeni 60 lat, roli nauczycieli i rodziców w wychowaniu dzieci w polskiej kulturze i tradycji. Metody i materiały. W celu realizacji problemu badawczego zastosowano metodę analizy dokumentów oraz metodę analizy i krytyki piśmiennictwa. Wyniki. Rezultatem przeprowadzonych badań jest przedstawienie historii oraz form i metod działalności dydaktyczno-wychowawczej Szkoły Sobotniej Przedmiotów Ojczystych K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon – Crystal Palace w latach 1950–2010, m.in. takich jak: zarządzanie i kierownictwo placówką, organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego, współpraca ze środowiskiem rodzinnym i społecznym. Wnioski. Polska Szkoła Przedmiotów Ojczystych im. K. Chodkiewicza przy Polskiej Wspólnocie Katolickiej w Croydon – Crystal Palace w latach 1950–2010 kształtowała tożsamość narodową dzieci i młodzieży polskiej na emigracji, kultywowała polskie tradycje, przekazywała dziedzictwo kulturowe i religijne, wdrażając do uczestnictwa w obchodach świąt narodowych i kościelnych itp. Nauczyciele z zaangażowaniem wykonywali swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą, zarówno w formie zajęć lekcyjnych, jak i pozalekcyjnych, zachęcając uczniów do uczestnictwa w różnego rodzaju konkursach, wystawach i akademiach, zespołach tanecznych czy harcerstwie. Ponadto szkoła od samego początku ścisłe współpracowała z Komitetem Rodzicielskim i parafią, którzy wspierali pracę nauczycieli, pomagając w kierowaniu placówką.
Introduction. The aim of the article is to present the 60-year history of the K. Chodkiewicz Saturday School of Native Subjects in Croydon – Crystal Palace. The research issues of this article include the didactic and educational activities of the school, the role of parents and teachers in the field of native education of children and adolescents, which had an impact on the formation of the Polish community in exile. Aim. The aim of the article is to present the history of the K. Chodkiewicz Saturday School of Native Subjects at the Polish Catholic Community in Croydon – Crystal Palace in the years 1950–2010 and its didactic and educational activities over 60 years, the roles of teachers and parents in raising children in Polish culture and tradition. Methods and materials. In order to present the School’s history, the method of document analysis and the method of literature analysis and criticism were used. Results. The result of the research is the presentation of the history, forms and methods of didactic and educational activities of the K. Chodkiewicz Native Subjects Saturday School at the Polish Catholic Community in Croydon – Crystal Palace in the years 1950–2010, in areas such as: management of the institution, organization of the didactic and educational process, cooperation with the family, and the social environment. Conclusion. In the years 1950–2010, the K. Chodkiewicz Polish School of Native Subjects at the Polish Catholic Community in Croydon – Crystal Palace shaped the national identity of Polish children and youth in exile, cultivated Polish traditions, passed on cultural and religious heritage, introduced them to participation in the celebration of national and church holidays, etc. The teachers were committed to their didactic and educational work, both in the form of classes and extracurricular activities. Encouraging students to participate in various types of competitions, exhibitions and academies, dance groups, and scouting. In addition, from the very beginning, the school has closely cooperated with the Parent Committee and the parish, who supported the work of teachers by helping in managing the facility.