Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rola przywództwa transformacyjnego w zwiększaniu satysfakcji zawodowej nauczycieli edukacji podstawowej

Tytuł:
Rola przywództwa transformacyjnego w zwiększaniu satysfakcji zawodowej nauczycieli edukacji podstawowej
The role of transformational leadership in increasing the job satisfaction of primary education teachers
Autorzy:
Stratan, Victoria
Data publikacji:
2024-12
Wydawca:
Institute of Management and Social Affairs University of the National Education Commission, Krakow, Poland
Słowa kluczowe:
innovation
organizational culture
motywacja zawodowa
transformational leadership
professional motivation
przywództwo transformacyjne
educational management
zbiorowa samoefektywność
zarządzanie edukacyjne
collective self-efficacy
kultura organizacyjna
satysfakcja zawodowa nauczycieli
teacher professional satisfaction
innowacyjność
Źródło:
Labor et Educatio
Język:
angielski
ISBN, ISSN:
23534745
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/25861  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Niniejsze badanie analizuje wpływ przywództwa transformacyjnego na satysfakcję zawodową nauczycieli edukacji podstawowej. Badanie wpisuje się w akademicki kontekst, w którym przywództwo transformacyjne stało się kluczowym zagadnieniem w analizie efektywności organizacyjnej i dobrostanu pracowników. Na podstawie przeglądu literatury badanie uwzględnia różne teorie przywództwa transformacyjnego oraz ich korelację z satysfakcją zawodową nauczycieli. W celu zbadania relacji między tymi dwoma konceptami opracowano i zastosowano kwestionariusz wśród grupy nauczycieli edukacji podstawowej z Republiki Mołdawii. Analiza zgromadzonych danych pozwoliła zidentyfi kować aspekty przywództwa najbardziej cenione przez kadrę nauczycielską oraz te, które wymagają udoskonalenia w celu zwiększenia satysfakcji zawodowej. Ponadto badanie zawiera konkretne rekomendacje sformułowane przez ankietowanych nauczycieli dotyczące poprawy praktyk przywódczych w instytucjach edukacyjnych. Wnioski z badań podkreślają znaczącą rolę przywództwa transformacyjnego w tworzeniu pozytywnego i stymulującego środowiska pracy dla nauczycieli, co przyczynia się do wzrostu ich satysfakcji zawodowej, a tym samym do poprawy jakości procesu edukacyjnego.

Th e present study explores the impact of transformational leadership on the job satisfaction of primary education teachers. The research is part of an academic context in which transformational leadership has become central to studying organizational effectiveness and employee well-being. Through a literature review, the research nuances the various theories of transformational leadership and how they correlate with teacher job satisfaction. A questionnaire was created and applied to a group of primary education teachers from the Republic of Moldova to investigate the relationship between these two concepts. Analysing the collected information allowed the identification of the leadership aspects most appreciated by the teaching staff and those that could be improved to increase job satisfaction. Also, the study off ers concrete recommendations from the teachers surveyed for improving leadership practices in educational institutions. The research conclusions emphasize the role of transformational leadership in creating a positive and stimulating work environment for teachers, thus contributing to increasing job satisfaction and, implicitly, improving the quality of the educational process.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies