Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„W moich wizjach (…) dużo było humoreski i potworności zmieszanych razem” – hybrydy, chimery i inne flakowate formy w twórczości plastycznej Witkacego

Tytuł:
„W moich wizjach (…) dużo było humoreski i potworności zmieszanych razem” – hybrydy, chimery i inne flakowate formy w twórczości plastycznej Witkacego
Autorzy:
Kuchta, Anna
Data publikacji:
2013-09
Wydawca:
AT Group
Słowa kluczowe:
monstrum
groteska
hybryda
Witkacy
Witkiewicz
Język:
polski
ISBN, ISSN:
9788363910105
Prawa:
http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/pl/
Linki:
https://open.icm.edu.pl/handle/123456789/2934  Link otwiera się w nowym oknie
Dostawca treści:
Repozytorium Centrum Otwartej Nauki
Inne
Książka
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł stanowi rozdział w monografii naukowej wieloautorskiej "Przerażające czy osobliwe? Hybrydy, chimery i monstra w kulturach świata", która jest zbiorem wyselekcjonowanych i recenzowanych artykułów powstałych na podstawie referatów wygłoszonych podczas konferencji naukowej "Przerażające czy osobliwe? Hybrydy, chimery i monstra w kulturach świata". Konferencja odbyła się w dniach 9-10.03.13 w Katedrze Porównawczych Studiów Cywilizacji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Anna Kuchta

Stanisław Ignacy Witkiewicz stworzył jedyną w swoim rodzaju kolekcję potworów – jego obrazy i rysunki to mnogość gargantuicznych form: gady, ptaki, robaki, świnie, mrówkojady... – a wszystkie one groteskowe, hybrydalne i zdeformowane. W artykule autorka przedstawia i analizuje niezwykle intrygujący Witkacowski bestiariusz, który wszechobecny jest w jego malarskich formach. Bada genezę potworów, możliwe warianty ich klasyfikacji, związki z tradycją literacką, a także sposoby ich ekspresji. Artykuł stanowi jednocześnie próbę odpowiedzi na pytania: Czy Witkacowskie stwory to Czysta Forma? A może po prostu efekt psychodelicznych, narkotycznych wizji? Jaki jest stosunek tytułów do obrazów: czy są one celowo dobrane, czy może przypadkowe? Autorka zastanawia się również, w jaki sposób powstawały hybrydy Witkacego – do jakich zwierząt autor nawiązuje najczęściej, jakie są jego ulubione elementy i powtarzające się części ciała?

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies