Tytuł pozycji:
Materiały do nauki języka angielskiego wydawane od końca XVIII do połowy XX wieku jako źródła badań polsko-angielskich kontaktów językowych. Prolegomena badawcze
The study presents materials for learning English as rarely exploited sources for research into the pastof Polish-English linguistic and cultural contacts. The viewing of educational texts allowed to: examinethe factors determining the high prestige of English among Poles, observe ways of using elements of Anglo-Saxon culture for educational purposes, indicate the types of interference phenomena possible to analyzein texts written by bilingual people. The observations were carried out in accordance with the assumptionsof anthropological linguistics, stressing the relationship between man, language and culture in the studyof our ancestors’ language use.
W opracowaniu przedstawiono materiały do nauki języka angielskiego jako rzadko wyzyskiwane źródłado badań przeszłości polsko-angielskich kontaktów językowo-kulturowych. Ogląd tekstów edukacyjnychpozwolił prześledzić czynniki decydujące o wysokim prestiżu języka angielskiego wśród Polaków,zaobserwować sposoby wykorzystania elementów kultury anglosaskiej w celach wychowawczych,wskazać rodzaje zjawisk interferencyjnych możliwych do analizowania w tekstach pisanych przez osobybilingwalne. Obserwacje przeprowadzono zgodnie z założeniami lingwistyki antropologicznej, akcentującejzwiązki między człowiekiem, językiem i kulturą w badaniach nad sposobem używania językaprzez naszych przodków.