Tytuł pozycji:
Paideia jako uprawa potencjalności człowieka zmierzająca do pełni jego człowieczeństwa : wprowadzenie do klasycznej filozofii edukacji
- Tytuł:
-
Paideia jako uprawa potencjalności człowieka zmierzająca do pełni jego człowieczeństwa : wprowadzenie do klasycznej filozofii edukacji
Paideia as cultivation of the potentiality of the human being aiming at fullness of humanity : introduction to the classic philosophy of education
- Autorzy:
-
Krasnodębski, Mikołaj
- Data publikacji:
-
2019
- Słowa kluczowe:
-
realizm
tomizm
culture
education
classical philosophy
filozofia klasyczna
Thomism
realism
kultura
edukacja
paideia
- Język:
-
polski
- ISBN, ISSN:
-
24504572
- Prawa:
-
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 3.0 Polska
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Thomistic pedagogy (classical, realistic) has received numerous studies in recent years and as such is a serious alternative to many branches of the contemporary philosophy of education. Its attractiveness results from the realism of being and cognitive realism as well as a negative attitude to various ideologys and utopias, including those in the field of education. It places education and training on strong anthropological and moral foundations, indicating that education is the cultivation of humanity's potentiality. In a classic paideia, a man is lifted "up", directed to perfection. This way, the "culture" of use, consumption, utilitarianism, hedonism, ignorance is distanced and as Plato once well stated "it is not worth living a thoughtless life for a man" (Plato, Socrates Defense, 38a).
Pedagogika tomistyczna (vel klasyczna vel realistyczna) w ostatnich latach doczekała się licznych opracowań i jako taka stanowi poważną alternatywę dla wielu współczesnych nurtów wychowania. Jej atrakcyjność wynika z realizmu bytowego i poznawczego oraz negatywnego stosunku do różnej maści ideologii i utopii, również tych na gruncie edukacji. Osadza ona wychowanie i kształcenie na mocnych podstawach antropologicznych i moralnych, wskazując, że edukacja to uprawa potencjalności i człowieczeństwa człowieka. W klasycznej paidei wyciąga się człowieka "do góry", kierując go do doskonałości. W ten sposób dystansuje się "kulturę" użycia, konsumpcji, utylitaryzmu, hedonizmu oraz ignorancji zgodnie z myślą Platona, że "bezmyślnym życiem żyć człowiekowi nie warto" (Platon, Obrona Sokratesa, 38a).