Tytuł pozycji:
Wpływ terapii poznawczo-behawioralnej na endogenny potencjał P300 u dzieci z napadami rzekomopadaczkowymi i napięciowymi bólami głowy : wyniki wstępne
Podstawy: W leczeniu napadów rzekomopadaczkowych i napięciowych bólów
głowy u dzieci stosowana jest psychoterapia. Umysłowe funkcjonowanie dzieci wiąże
się z endogennymi parametrami neurofizjologicznymi.
Cel: Celem tej pracy było ustalenie, czy endogenny potencjał poznawczy P300 u dzieci z napadami
rzekomopadaczkowymi i napięciowymi bólami głowy jest różny i czy zmienia się on pod wpływem terapii
poznawczo-behawioralnej.
Materiał i metody: Badaniami objęto dotychczas grupę 12 dzieci z napadami rzeko mopadaczkowymi i 8
z napięciowymi bólami głowy. U wszystkich zastosowano 8-1 O sesji psychoterapeutycznych. Potencjał
P300 zarejestrowano przed przeprowadzeniem terapii i po niej oraz dodatkowo w obu cyklach po
3-minutowej hiperwentylacji. Oceniono czas reakcji, liczbę błędów i odsetkowe skupienie uwagi u
dzieci.
Wyniki: Średnie wartości wszystkich wyników potencjału P300 były lepsze w gru pie dzieci z
napięciowymi bólami głowy niż u dzieci z napadami rzekomopadaczko wymi. Im krótszy był czas
reakcji w pierwszym badaniu, tym wyższy był wskaźnik uwagi i krótszy czas reakcji w kolejnym
badaniu w grupie z napadami w odróżnieniu od dzieci z napięciowymi bólami głowy. W obu badanych
grupach zastosowanie hiper wentylacji wiązało się z wyraźnym wydłużeniem czasu reakcji w badaniu
P300, przy niezmieniających się pozostałych parametrach (liczby błędów i procent uwagi).
Wnioski: Wstępne wyniki badań zdają się wskazywać na różnicę parametrów potencjału P300, chociaż
nieznamienną statystycznie, u dzieci z napadami rzekomo
padaczkowymi i napięciowymi bólami głowy
Background: Psychotherapy is being used in the treatment o f nonepileptic psychogenic
seizures and tension headaches in children. Intelectual functioning of children
is related to certain endogenous neurophysiological parameters.
Aim: The goal of this study was to establish whether the endogenous potential P300
is different in children with nonepileptic psychogenic events and with tension headache,
and whether it changes under the influence o f the cognitive-behavioral psychotherapy.
Matherial and methods: The study included so far a group o f 12 children with
nonepileptic psychogenic seizures and 8 children with tension headache. The P300
potential was registered before and after the therapy and additionally in both cycles
after a 3 minutes hyperventilation. The reaction time, the amount o f mistakes and the
percentage o f attention focus was measuerd in all children.
Results: Medium scores o f all P300 measures were better in the group with tension
headaches than in children w ith psychogenic nonepileptic events. The shorter was the
reaction time in the first examination, the higher the attention score and the shorter
the reaction time in the second examination in the nonpeileptic seizure group, but
not in the tension headache group. In both tested groups hyperventilation related to
a substantial prolongation o f the P300 reaction time, with other m easures remaining
the same (mistake count and % attention).
Conclusions: The preliminary results seem to show a difference in the P300 paramteres,
although not one that is statistically significant, in children with nonepileptic
seizures and tension headaches. It also applies to the influence o f cognitive-beahioral
psychotherapy and hyperventilation.